Üniversitemiz, YÖK Denklik Kurulu Çalıştayı’na Ev Sahipliği Yaptı

Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Tanıma ve Denklik Hizmetleri Daire Başkanlığı’nın eğitim çalıştayı, 6-7 Temmuz 2019 tarihlerinde Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi’nde (BAİBÜ) gerçekleştirildi.

İzzet Baysal Kültür Merkezi Mavi Salonda düzenlenen eğitime; Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Mustafa Alişarlı, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Mustafa Yaman, YÖK Tanıma ve Denklik Komisyonu Yürütücüsü Prof. Dr. Ömer Açıkgöz, YÖK Yürütme Kurulu Komisyon Üyeleri Prof. Dr. Zeliha Koçak, Prof. Dr. Mehmet Şişman, YÖK Tanıma ve Denklik Hizmetleri Daire Başkanı Sonnur Çetin ve Daire Başkanlığı’nda görevli personeller katıldı.

Çalıştayın açılışında YÖK üyelerine hitap eden Rektör Prof. Dr. Mustafa Alişarlı, YÖK Tanıma ve Denklik Hizmetleri Daire Başkanlığı değerli üyelerini ve personellerine yönelik böylesine önemli bir çalışma toplantısına ev sahipliği yaptıklarından dolayı memnuniyetini belirterek, eğitim programının başarılı geçmesini temenni etti. Konuşmasında üniversitemiz hakkında bilgi veren Rektör Alişarlı, göreve geldikleri günden bu yana üniversitemizin gelişmesi için yaptıkları çalışmalar hakkında YÖK üyelerini bilgilendiren Rektör Alişarlı, fakülte ve yüksekokullarda yapılan değişikliklerle de ilgili bilgi verdi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi’nin akademik başarılarıyla ülkemizin en önemli üniversitelerinden biri olmaya devam ettiğini vurguladı. Alişarlı, başarılı bir eğitim çalıştayı geçirilmesini temenni ederek sözlerini tamamladı.

Çalıştay Sunumları…

Çalıştayda ilk konuşmayı Tanıma ve Denklik Komisyonu Yürütücüsü Prof. Dr. Ömer Açıkgöz yaptı. Denklik Birimi’nin YÖK’ün kamuoyuna açık yüzü olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Açıkgöz, birimin geleneksel eğitim toplantısını bu yıl Rektör Prof. Dr. Mustafa Alişarlı’nın desteğiyle Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi’nde gerçekleştirdiklerini söyledi ve ev sahipliğinden dolayı Rektör Alişarlı’ya teşekkür etti.

Yıllarca birikmiş sorunları çözmek için çaba harcayan tüm YÖK üyelerine de teşekkür eden Prof. Dr. Açıkgöz, denklik mevzuatı, usuller ve esaslar konusunda ayrıntılı sunum yaptı. Tanıma ve denklikte uygulanan yeni sistem hakkında bilgi veren Prof. Dr. Açıkgöz, “Bu sistemin dijitalleşmesinin yüzde 90’ı tamamlandı.” dedi.

Prof. Dr. Ömer Açıkgöz, Denklik Başvurularında Yeni Sistemin Artılarına Dikkat Çekti

Sunumunda yeni sistemin artılarına dikkat çeken Prof. Dr. Açıkgöz, özetle; “Elektronik başvuru sistemine kişiler başvurularını yapabiliyorlar. Elektronik okul tanıma başvurusu, yılda yaklaşık 20-30 bin kişi geliyordu kuruma. Çok az sayıda kişi başvuruyor şimdi. Bu anlamda da vatandaşlarımıza çok büyük hizmet oldu. Elektronik denetim belgesi sorgulama, şu anda tümüyle e-devlet üzerinden yapılıyor. Arşivin dijitalleştirilmesiyle geçmişe ait denklikle ilgili ne kadar bilgi varsa bu belgelerin dijital ortama aktarılmasını sağladık. Peki dijital dönüşümle neyi sağladık? Birincisi, hızlı işlem yapma. YÖK’ün ortalama evrak sayısı yıllık 100 bin. Yılda denklik için 10 bin kişi başvuruyor. Bir kişi için eğer evrakları eksik değilse 6-7 yazışma yapıyoruz. Dolayısıyla 70 bin civarındaki evrak denkliğe ait. Şu anda bu 70 bin evrakın iş yükünü hafiflettik. İkincisi, sistemin şeffaflaşması. Kim, hangi işlemi, ne zaman yaptı, bunu takip edebiliyoruz. Üçüncüsü, güvenilir olması çünkü sistemin bütün süreçlerini, geçmişe ait yapılan tüm işlemleri izleyebiliyorsunuz. Kolay ve adil bir sistem aynı zamanda. Çünkü sistem tümüyle dijital ortamda. Hiç kimse ‘Benim işlemimin önce yapılması gerekiyordu ama sonra yapıldı’ diyemez. Şu anda herkes randevusunu alıyor, randevu tarihinde geliyor, evrakları tasdik ediliyor, eş zamanlı şekilde işlemler yürütülüyor. En önemlisi de izlenebilir olması. Peki yeni sistemde nitelikte bir kayıp var mı? Başvurular 2 katına çıkmış olmasına rağmen bütün bu hızlandırmalara karşı nitelikten taviz vermiş durumda değiliz.” ifadelerini kullandı.

YÖK Yürütme Kurulu Komisyon Üyesi Prof. Dr. Mehmet Şişman ise, Denklik Birimi’nin 2012 yılından bugünlere başarıyla geldiğini anlatarak, “Emek verdik, hayal ettiklerimizi gerçekleştirdik. Geçmişte kurumda birikmiş dosyaları artık hatırlamak istemiyorum. Gerçekten güzel bir noktaya geldik. Kurumsal değişiklikler tabii tedirginlik de yaratıyor. Zor süreçler oluyor. Önünüzü göremeyebiliyorsunuz ve hesaplamadığınız bazı durumlar ortaya çıkabiliyor. Bu süreç sonunda işlerimiz kolaylaştı. Sistemi şeffaflaştırdık, sorunlar azaldı. Ömer hocamıza, bundan önceki süreçlerde katkıları olan Zeliha hocamıza ve diğer komisyon üyesi arkadaşlarımıza ve sizlere teşekkür ediyorum, çalışmalarınızda başarılar diliyorum.” diye konuştu.

YÖK Yürütme Kurulu Komisyon Üyesi Prof. Dr. Zeliha Koçak Tufan ise, özetle “İlk yıllarda birçok sorunlarla karşılaşmıştık. Ömer Hocamız geldikten sonra, bizim daha önce olması gereken seviyeye getiremediğimiz seviyelere taşımış oldular. Mevzuat hiçbir zaman yeterli olmayabilir. İlkelerde gelişmeler olacak, alanlarda gelişmeler olacak, farklı programlar açılacak, lisans, lisansüstü. Bunların hepsinin ülkemizde eş değerliliği olmak zorunda değil. Gerekirse istihdam ediciler kendi mevzuatlarını değiştirmek zorunda. Ama yükseköğretim açılımı her zaman diğer kamu kurumlarından daha önde olacak. Buna karşı bizim de açık fikirli olmamız gerekiyor.” dedi.

Prof. Dr. Zeliha Koçak Tufan, başarılı bir eğitim programı temenni ederek, Rektör Prof. Dr. Mustafa Alişarlı ve Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Mustafa Yaman’a teşekkür etti.

2 gün süren çalıştayda; Üniversitemiz Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hamit Coşkun Etkili İletişim, YÖK Tanıma ve Denklik Hizmetleri Daire Başkanı Sonnur Çetin “Mevzuat” ve “Denklik Başvurularının Yargısal Boyutu”, Recep Garip “Denklik Otomasyon Sistemi”, Fatma Öztürk “ENIC/NARIC, YÖK Tanıma ve Denklik İşlemlerinin Uluslararası Boyutu, Abdulkadir Taşdelen “Denklik Başvurularında ve İşlemlerinde Sık Yaşanan Sorunlar” konularında sunumlar gerçekleştirildi.