Page 104 - 2024-2028
P. 104
J. YÜKSEKÖĞRETİM SEKTÖRÜ ANALİZİ
Ülkemiz yükseköğretimde dünyada en hızlı büyüyen ülkeler arasında yer almaktadır. Son otuz yıllık
süreçte kırsaldan kente göçlerin artışıyla birlikte kentli nüfus oranının %80’lere çıkması yükseköğretim
alanındaki büyüme ve kitleselleşme eğilimini artırmıştır. YÖK’ün hedef odaklı uluslararasılaşma çalışma-
larıyla; UNESCO 2018 yılı verilerine göre (UNESCO’nun yükseköğretim alanındaki verileri 2-3 yıl geriden
gelmekte olup 2020 yılında açıklanan verilerdir), Üniversitemiz, 125 bin 138 öğrenci sayısı ile yükseköğ-
retimde dünyada en çok uluslararası öğrenciye sahip 10’uncu ülke olmuştur.
Ülkemizde üniversite sayısı Yüksek Öğretim Kanunu’nun kabul edildiği 1982 yılında 27 iken, 2021-2022
eğitim öğretim yılında bu sayı 75’i vakıf üniversitesi, 4’ü vakıf meslek yüksekokulu ve 129’u devlet
üniversitesi olmak üzere toplamda 208’e ulaşmıştır. Üniversite sayısındaki bu hızlı artış nitelikli eğitim
ve araştırmada standardı yakalamayı, yani kalite süreçlerinin tüm üniversitelerimizde içselleştirilmesi
gereğini ortaya çıkarmıştır.
Bu kapsamda yapılan analizlerde, üniversitemizin farklılaşma stratejisi ve geleceğe bakış kapsamında
ulaşılmak istenen stratejik amaç ve hedefler yol gösterici olmuştur. Özellikle BM’nin, Türkiye ve diğer
ülkeler için öngördüğü 2030 sürdürülebilir kalkınma planı hedefleri, YÖK’ün belirlediği geleceğin meslek-
leri, ayrıca 2020 yılında hayata geçirdiği yeni projeler ve düzenlemeler ve Cumhurbaşkanlığı Kalkınma
Planları çerçevesinde hazırlanan Sektörel Eğilim (PESTLE) ve Sektörel Yapı Analizleri Tablo 27 ve 28’de
sunulmuştur.
Tablo 27. Sektörel Eğilim için PESTLE Analizi
TESPİTLER ÜNİVERSİTEYE ETKİSİ
(Etkenler/
Etkenler Fırsatlar Tehditler Ne Yapılmalı?
Sorunlar)
1. Üniversite ve 1a. Sektör 1a. Benzer bö- 1a. Nitelikli eğitim için akreditasyon ve
bölüm sayılarının ihtiyacı olan lüm ve program kalite güvence çalışmalarına hız verilerek
artmasının teşvik yeni bölüm ve sayısında artışın daha yüksek dilimden öğrencilerin Üniver-
edilmesi, programların gelen öğrenci sitemizi tercih etmeleri sağlanmalı.
Yükseköğretime açılabilmesi. sayı ve kalitesini
katılan öğrenci olumsuz etkile-
sayısının artırıl- mesi.
ması.
Politik
1b. Üniversitemi- 1b. Bazı prog-
zin bazı bölümle- ramlarda kon- 1b. Sektörel ihtiyaç analizlerine göre;
rinin ayrılmasıyla tenjan üzerinde ihtiyaç azalan birimlerin öğrenci ve mezun
yeni bir üniversi- öğrenci alımları, sayılarında azaltma, ihtiyaç duyulan birim-
te kurulabilmesi. bazılarında ise lerin açılması ve iyileştirilmesi çalışmaları.
kontenjanların
boş kalması.
102
102 BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ