Page 104 - 2024-2028
P. 104

J. YÜKSEKÖĞRETİM SEKTÖRÜ ANALİZİ




                Ülkemiz  yükseköğretimde  dünyada  en  hızlı  büyüyen  ülkeler  arasında  yer  almaktadır.  Son  otuz  yıllık
                süreçte kırsaldan kente göçlerin artışıyla birlikte kentli nüfus oranının %80’lere çıkması yükseköğretim
                alanındaki büyüme ve kitleselleşme eğilimini artırmıştır. YÖK’ün hedef odaklı uluslararasılaşma çalışma-
                larıyla; UNESCO 2018 yılı verilerine göre (UNESCO’nun yükseköğretim alanındaki verileri 2-3 yıl geriden
                gelmekte olup 2020 yılında açıklanan verilerdir), Üniversitemiz, 125 bin 138 öğrenci sayısı ile yükseköğ-
                retimde dünyada en çok uluslararası öğrenciye sahip 10’uncu ülke olmuştur.

                Ülkemizde üniversite sayısı Yüksek Öğretim Kanunu’nun kabul edildiği 1982 yılında 27 iken, 2021-2022
                eğitim  öğretim  yılında  bu  sayı  75’i  vakıf  üniversitesi,  4’ü  vakıf  meslek  yüksekokulu  ve  129’u  devlet
                üniversitesi olmak üzere toplamda 208’e ulaşmıştır. Üniversite sayısındaki bu hızlı artış nitelikli eğitim
                ve araştırmada standardı yakalamayı, yani kalite süreçlerinin tüm üniversitelerimizde içselleştirilmesi
                gereğini ortaya çıkarmıştır.

                Bu kapsamda yapılan analizlerde, üniversitemizin farklılaşma stratejisi ve geleceğe bakış kapsamında
                ulaşılmak istenen stratejik amaç ve hedefler yol gösterici olmuştur. Özellikle BM’nin, Türkiye ve diğer
                ülkeler için öngördüğü 2030 sürdürülebilir kalkınma planı hedefleri, YÖK’ün belirlediği geleceğin meslek-
                leri, ayrıca 2020 yılında hayata geçirdiği yeni projeler ve düzenlemeler ve Cumhurbaşkanlığı Kalkınma
                Planları çerçevesinde hazırlanan Sektörel Eğilim (PESTLE) ve Sektörel Yapı Analizleri Tablo 27 ve 28’de
                sunulmuştur.

             Tablo 27. Sektörel Eğilim için PESTLE Analizi

                           TESPİTLER          ÜNİVERSİTEYE ETKİSİ


                            (Etkenler/
              Etkenler                       Fırsatlar        Tehditler               Ne Yapılmalı?
                            Sorunlar)




                           1. Üniversite ve   1a. Sektör     1a. Benzer bö-   1a. Nitelikli eğitim için akreditasyon ve
                           bölüm sayılarının   ihtiyacı olan   lüm ve program   kalite güvence çalışmalarına hız verilerek
                           artmasının teşvik   yeni bölüm ve   sayısında artışın   daha yüksek dilimden öğrencilerin Üniver-
                           edilmesi,        programların     gelen öğrenci    sitemizi tercih etmeleri sağlanmalı.
                           Yükseköğretime   açılabilmesi.    sayı ve kalitesini
                           katılan öğrenci                   olumsuz etkile-
                           sayısının artırıl-                mesi.
                           ması.
               Politik

                                            1b. Üniversitemi-  1b. Bazı prog-
                                            zin bazı bölümle-  ramlarda kon-  1b. Sektörel ihtiyaç analizlerine göre;
                                            rinin ayrılmasıyla   tenjan üzerinde   ihtiyaç azalan birimlerin öğrenci ve mezun
                                            yeni bir üniversi-  öğrenci alımları,   sayılarında azaltma, ihtiyaç duyulan birim-
                                            te kurulabilmesi.  bazılarında ise   lerin açılması ve iyileştirilmesi çalışmaları.
                                                             kontenjanların
                                                             boş kalması.






           102
           102 BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109