Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi (BAİBÜ) Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Okan Külköylüoğlu ve Prof. Dr. Nihal Doğan kendi alanlarında koordinatörlüklerini yaptıkları projeleriyle, TÜBİTAK’ın Proje Performans Ödüllerine layık görüldüler.
Prof. Dr. Okan Külköylüoğlu ve Ekibinin Projesi; “Biyotik ve Abiyotik Faktörlerin Ostrakoda (Crustacea) Üreme Şekilleri Üzerine Etkilerinin Araştırılması” projesi
Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Okan Külköylüoğlu’nun koordinatörlüğünü yaptığı “Biyotik ve Abiyotik Faktörlerin Ostrakoda (Crustacea) Üreme Şekilleri Üzerine Etkilerinin Araştırılması” projesi de TÜBİTAK Proje Performans Ödülü’ne değer görüldü.
01.04.2014 – 01.04.2017 yılları arasında gerçekleştirilen 2130172 No’lu proje, 13 indeksli uluslararası dergilerde yayınlanmış makale, 3 tamamlanmış tez, 20 uluslararası-10 ulusal sempozyumda sözlü ve poster sunumlar olmak üzere toplamda 46 çıktı sağlanarak, şimdiye kadar bilinen ve bir projeden alınan en fazla çıktı ile TÜBİTAK ödülünü almaya hak kazanmış oldu. Projeyle ilgili, 3 basılmış, 3 başvurulmuş ve en az 15 hazırlık aşamasında makale çalışması devam etmektedir.
Proje ekibinde; Prof. Dr. Şükran Dere, Doç. Dr. Nurhayat Dalkıran, Dr. Öğretim Üyesi Ebru Çelen, Dr. Öğretim Üyesi Alp Alper “Araştırmacı”; Doç. Dr. Mehmet Yavuzatmaca ve Dr. Derya Akdemir ile Bursiyerler Ozan Yılmaz, Gürkan Özcan ve Umutcan Gürer ile Yardımcı Eleman Çağatay Çapraz yer aldı.
Prof. Dr. Nihal Doğan ve Ekibinin Projesi; “Bilimin Doğasının Öğretimi Konusunda Öğretmenin Mesleki Gelişiminin Süreç Boyunca Desteklenmesi (BİDOMEG)
Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nihal Doğan’ın yürütücülüğünü gerçekleştirdiği “Bilimin Doğasının Öğretimi Konusunda Öğretmenin Mesleki Gelişiminin Süreç Boyunca Desteklenmesi (BİDOMEG)” başlıklı proje, TÜBİTAK Araştırma Destek Programları Başkanlığı tarafından, yüksek başarıyla sonuçlanan projeler için proje koordinatörleri ve araştırmacılara verilen Proje Performans Ödülü’ne değer bulundu. Proje aynı zamanda, Milli Eğitim Bakanlığı, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü Mesleki Gelişimi Destekleme Grup Başkanlığı ve Bolu İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından da destek gördü.
Proje, 14 kişilik araştırma grubu ve çoğu Bolu’da olmak üzere Türkiye’nin değişik illerinde görev yapan 45 gönüllü Fen Bilgisi öğretmeniyle birlikte toplam 59 kişilik ekip tarafından 2012-2016 yılları arasında iki aşamalı şekilde yürütüldü.
Marmara Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Serhat İrez ile Hacettepe Üniversitesi Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Gültekin Çakmakçı ve Doç. Dr. Yalçın Yalaki’nin araştırmacı olarak görev yaptığı proje, 4 araştırma grubuyla yürütüldü. Araştırma gruplarında; BAİBÜ’den Dr. Öğretim Üyesi Eda Erdaş Kartal, Arş. Gör. Ferah Özer, Yüksek Lisans öğrencileri Gizem Ertuğrul Tekin ve Gülcan Günsever; Marmara Üniversitesi’nden Dr. Öğretim Üyesi Çiğdem Han Tosunoğlu, Doktora öğrencisi Zeynep Neslihan Köylü ve Yüksek Lisans öğrencisi Zekai Berk Altıner; Hacettepe Üniversitesi’nden Dr. Öğretim Üyesi Gökhan Kaya ve Dr. Öğretim Üyesi Metin Şardağ ile Doktora öğrencisi Vildan Gaye Bala bursiyer olarak yer aldı.
Proje, Ulusal ve Uluslararası Dergilerde Yayımlandı
Yeni Fen Bilimleri Öğretim Programlarıyla hazırlıksız olarak karşılaşan, değişime dirençli öğretmenlerin, hedeflendiği şekilde programı uygulayamadığı, bilimin doğasının temalarını ünite kazanımlarıyla birleştirmekte ve bununla ilgili sınıf içi uygulamalar yapmakta zorluklarla karşılaştıkları gözlemlenerek gerçekleştirilen BİDOMEG projesiyle, öğretmenlerin karşılaştıkları bu zorlukların giderilmesi amacıyla, uzun süreli mesleki gelişim programı hazırlandı.
Projeden elde edilen sonuçlar, 8’i uluslararası tanınmış 4 SSCI ve 4 ESCI indekste taranan dergilerde, 2’si ise, ERIC gibi alan indeksinde olan ulusal hakemli dergilerde makale olarak yayımlandı. Fen eğitiminde NARST, ESERA ve IHPST gibi tanınmış ve nitelikli uluslararası kongrelerde 15 sunum; ulusal olarak düzenlenen kongrelerde ise, 8 sunum gerçekleştirilerek, proje sonuçları bilim insanlarıyla paylaşıldı.
Proje süresince geliştirilen materyaller, e-kitap olarak tüm Fen Bilgisi Öğretmeni, öğretmen adayı ve Fen Bilgisi eğitimcilerinin erişimine ücretsiz olarak açıldı. Projeyle ilgili, 1 Doktora ve 3 Yüksek Lisans tezi tamamlandı.