Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi’nde (BAİBÜ) öğrencilerimizin kampüs içerisinde, fosil yakıt kullanan araçlara alternatif olarak, ‘çevreci ve eğlenceli bir araç’ olan Elektrikli Skuter tanıtım toplantısı gerçekleştirildi.
Rektörlük Senato Odası’nda, Bursa Uludağ Üniversitesi Ulutek Teknoloji Geliştirme Bölgesi Serim Yazılım Firması Genel Müdürü Rasim Serim tarafından, E-Skuter aracının tanıtımı yapıldı. Tanıtım toplantısına; Rektör Prof. Dr. Mustafa Alişarlı, Rektör Yardımcıları Prof. Dr. Aydın Him, Prof. Dr. Mustafa Yaman ve Prof. Dr. Samettin Gündüz, Genel Sekreter Murat Tok, akademisyenler ve öğrenciler katıldı.
Toplantıda, Serim Yazılım Firması Genel Müdürü Rasim Serim, E-Skuter’lerin temini, sistem kurulumu ve yazılımını yapan bir firma olduklarını söyledi. Fosil yakıt kullanan araçların çevreye verdikleri zarar, artan maliyetler ve ulaşım sıkıntılarının alternatif araç arayışlarını artırdığına işaret eden Serim, Elektrikli Skuter’lerin dünyada en çok tercih edilen ve yaygın olarak kullanılan alternatif araç olduğunu vurguladı.
Öğrenciler için kullanımı kolay, çevreci ve eğlenceli bir araç olduğunu kaydeden Serim, “E-Skuter’e bin ve kullan, istediğin yerde bırak, bu kadar kolay. Kampüs, üniversite, turizm gibi alanlarda rahatça kullanılabiliyor ve toplu taşımayla entegre çalışabiliyor. Fosil yakıt kullanımının azaltılmasını destekleyen, çevreci bir cihaz aynı zamanda. Biz firma olarak üniversitelerde, E-Skuter’ler ve skuter istasyonları ile bunların yazılımlarını sağlıyoruz. İşletmeciliğini ise üniversiteler yapıyor. Dünyada da bu konsept zaten çok yeni. Ama çok hızlı yayılıyor ve kullanılıyor.” diye konuştu.
E-Skuter’lerin teknik özellikleri ve kullanım alanları hakkında ayrıntılı bir sunum yapan Rasim Serim, özetle şunları söyledi:
“E-Skuter’ler kullanım durumuna göre, günde birkaç saatten 7 saate kadar şarj olabiliyor. Kampüs alanlarında en iyi çözüm, bunları bir şarj istasyonuna bağlamak ve sürekli şarj edilmelerini sağlamak. Böylece daha az bakım maliyeti olacak ve yaşanabilecek bazı olumsuz olayların önüne geçilmiş olacak. Bizler; 5’li 10’lu, 20’li E-Skuter istasyonları kurabiliyoruz. Bunların üzerine opsiyonel olarak güneş paneli de takılabiliyor. Panelin üzerinde ise, internete bağlı GSM hattı bulunuyor. Böylece, daha çok kullanılan yerlere hızlı bir şekilde yerleştirme mümkün oluyor. Modüler yapısı, istasyonları büyütmeyi kolaylaştırıyor. Bizim şarj istasyonlarımızda Skuter’ler, wireless yani kablosuz olarak şarj oluyorlar.
“Bir Şarjla, 95 Kg Ağırlığında Bir İnsan İçin 28 Km Yol Yapabiliyor.”
Skuter’in üzerinde hız, pil ve derece göstergeleri var. Dolayısıyla kullanıcısını bilgilendiriyor aynı zamanda. 11 kg ağırlığında ve 30 km menzili var. Bir şarjla, 95 kg ağırlığında bir insan için 28 km yol yapabiliyor. Ağırlığı azalttığınızda ve daha düz yollarda bu sayıların artığını görüyoruz. Ön kısımda ortalama 500 Watt gücünde motoru bulunuyor. Bu da 20 derece eğimli yolları rahatlıkla çıkmayı sağlıyor. Maksimum da 30 km hıza ulaşıyor, bu da aynı zamanda çok iyi bir hız. Hangi hızda set ederseniz o hızda gidebiliyor. Tasarımı sade, dayanıklı ve bakım maliyeti düşük. Korunaklı bir pil ünitesi var ve pil döngüsü de 0’dan 500’e kadar.”
E-Skuter’lerin pil, şarj, bakiye gibi durumlarının merkezi bir operatör paneli aracılığıyla sürekli izlenmesi gerektiğini kaydeden Serim, “E-Skuter sistemi için merkezi bir operatör paneli olması gerekiyor. Kullanımının sakıncalı olduğu durumlarda bu merkezden sistemin devre dışı bırakılması lazım. 0 derecenin altındaki sıcaklıklarda da kullanımını uygun bulmuyoruz. Ancak şu anda özellikle Kuzey Avrupa’da yılın her dönemi yaygın şekilde kullanılıyor. E-Skuter’lerde IET sistemi var. Bu sistem, içindeki GSM hattı, araç takip sistemi, cep telefonu hattı, pil durumu, Skuter’in nerede olduğu, çalınmayı engelleyici sistem vb. sistemleri yönetiyor. Dünyada bisikletin yerine geçtiğini görüyoruz. Bisiklet gibi kullanırken insanı yormuyor ve bu yüzden daha çok tercih edilmeye başlandı.” şeklinde konuştu.
Rasim Serim, öğrencilerin E-Skuter’leri belli bir süreye kadar ücretsiz olarak kullanabileceklerini, süre bitiminden itibaren ise kullandıkları süre kadar kredi kartı ya da öğrenci kartı kullanarak ödeme yapabileceklerini belirtti; öğrencilerin E-Skuter’i şarj istasyonundan alıp kullandıktan sonra tekrar şarj istasyonlarından birine bırakmaları gerektiğini söyledi.
Rasim Serim, akademisyenlerden ve öğrencilerden gelen soruları da yanıtladı.
Tanıtım toplantısının sonunda, Rektörlük binasının ön tarafındaki alanda ve Rektörlük binasına araçlarla giriş yapılan yolda, E-Skuter öğrenciler ve yönetim tarafından test edildi.