Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi (BAİBÜ) Okul Öncesi Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi bünyesinde, 4-6 yaş grubu STEM Çocuk Atölyesi açıldı. STEM Atölyesi, robotik kodlama temelli eğitimle, çocukların, fen, matematik, teknoloji ve mühendislik alanlarındaki bilişsel gelişimlerini artırmayı ve edindikleri becerileri günlük yaşamlarında kullanmalarını hedefliyor.
“Projeyi, BAİBÜ Rektörlüğünün Desteğiyle Hazırladık.”
Açılış programında STEM projesi ve atölye çalışmaları hakkında bilgi veren Proje Yürütücüsü Dr. Öğr. Üyesi Pelin Aksüt, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Rektörlüğü’nün desteğiyle hazırlanan projenin, özellikle erken çocukluk döneminde, çocukların bilişsel beceriler kazanmaları açısından önemine dikkat çekerek, “STEM, 1920’lerde ABD’de ortaya çıkıyor ve günümüzde Avrupa’daki birçok ülkenin öğretim programında yer alıyor. Ülkemizde de Fen alanına ilişkin öğretim müfredatında uygulamalar noktasında yaygınlaşmakta. Hayatın sihirli yılları dediğimiz erken çocukluk dönemi olan 0-8 yaş aralığındaki çocuklarımızın, 21’inci yüzyılın becerileriyle donanmış çocuklar olmalarını önemsiyoruz.” dedi.
“STEM Atölyesindeki Eğitimlerden Tüm Çocuklar Faydalanabilecek.”
Dr. Öğr. Üyesi Aksüt, çocukların robotik kodlama ve algoritma becerilerini geliştirmek için uygulamaların yapılacağı STEM Atölyesi’ni kurmadan önce, Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı’ndaki derslere, robotik kodlama ve STEM uygulamalarının entegre edilerek, öğretmen adaylarına eğitim verdiklerini ve bu eğitimlerin sonuçlarının önemli olacağını söyledi. Anaokulu’nda görev yapan öğretmenlere de STEM eğitimi verdiklerini sözlerine ekledi. STEM Atölyesi’nin kapılarının Bolu ili ve ilçelerindeki, okula giden ya da henüz gitmeyen tüm çocuklara açık olduğunu vurgulayan Dr. Öğr. Üyesi Aksüt, projenin ilk etapta Anaokulu’na giden 10 öğrenciyle başlayacağını, ardından tüm Bolu’da yaygınlaştırılacağını kaydetti.
“STEM Eğitimlerinin Okul Öncesinde Başlaması Önemli.”
Bolu İl Milli Eğitim Müdürü Cemil Sarıcı ise, 1990’lı yıllardan bu yana Türkiye’nin gündeminde olan bu konunun son yıllarda ülkemizde hızla yaygınlaşmaya başladığını ifade ederek, “Yeni neslin, bu konudaki donanımı, bu konudaki farkındalığı, bu konudaki alt yapısı ne kadar güçlü olursa, biz de ülke olarak o kadar hızlı sonuç alırız diye düşünüyorum. Bu çalışmalar her kademedeki öğrencilerimizin istifadesine sunulmuş durumda. Bu eğitimin okul öncesinde başlaması çok anlamlı ve değerli. İnşallah bu çocuklarımız, okul öncesinden itibaren aldıkları bu eğitimle, yeni Selçuk Bayraktar’lar yetişmesine öncülük edecekler. Özellikle teknoloji alanında tüketen toplum olmaktan kurtulmamıza inşallah bu çalışmalar imkân sağlayacak.” diye konuştu. Sarıcı, başta Rektör Prof. Dr. Mustafa Alişarlı olmak üzere, bu önemli projede emeği geçen herkese teşekkür etti; STEM eğitimlerinin güzel sonuçlarını görmenin nasip olmasını temenni etti.
Rektör Alişarlı: “Bu Tür Merkezler, Bir Neslin Geleceğini Şekillendirmesi Açısından Önemlidir.”
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mustafa Alişarlı ise, projenin önemine değindiği konuşmasında, “Ülkesine faydalı, kıymetli insanlar yetiştirmek açısından ilk adım, STEM atölyeleri. Bu tür eğitimler, daha sonraları bilim şenliklerinin düzenlenmesine ve bilim merkezlerinin kurulmasına zemin hazırlıyor. Bu çalışmalar, bu şekilde gelişip büyüyor. Kendinizi geliştirdiğiniz sürece de hem sanayiye, hem üretim teknolojisine hakim olabiliyorsunuz. Bu tür merkezlerin en büyük özelliklerinden biri, bir neslin geleceğini şekillendirmek oluyor.” diye konuştu.
Rektör Alişarlı: “STEM Eğitimleri, Çocuklara Çok Yönlü Düşünmeyi Öğretiyor.”
Rektör Alişarlı, gerekli şartlar hazırlanmadan, imkân verilmeden bir neslin yetişmesinin de mümkün olmadığını vurgulayarak, “Eğer siz bu imkanları sağlayamazsanız, onlar için yetenekli veya zeki kavramlarını kullanmanız da haksızlık olur. Ancak bu imkanları sağladıktan sonra çocuğun yetenek ve becerilerini değerlendirebilirsiniz. Bu imkanların en önemlilerinden biri de ülkemizde yeni yeni gelişen bu merkezler oluyor. Bizim, zamanı çok iyi değerlendirmemiz gerekiyor. Çünkü artık biliyoruz ki, zeka tek yönlü değil. Önceleri, matematiği iyi olan zekidir diye düşünüyorduk. Yani bir çocuk, Fen alanında iyiyse, zekiydi. En iyi Edebiyatçı olsun, en iyi Sosyolog olsun, hiçbir kıymeti yoktu. Ama artık biliyoruz ki, zeka çok yönlü. STEM eğitimleri, çocuklara çoklu düşünmeyi öğretiyor. Bu açıdan da çok önemli diye düşünüyorum.” ifadelerini kullandı.
Rektör Alişarlı: “STEM Eğitimleriyle Ülkemizin Geleceğine Yön Veren Sanatçılar, Düşünürler ve Bilim Adamları Yetişecektir.”
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Rektörlüğü olarak, bu projenin hayata geçirilmesini desteklediklerini vurgulayan Rektör Alişarlı, “Bir projenin temeli, kurgulama, yapabilme becerisi ve sermayedir. 3 üniversitenin BAP birimlerinin desteğiyle bugünlere gelindi. Milli Eğitim İl Müdürlüğümüzün de Bilimsel Araştırma Projeleri kapsamında yürüttüğü çalışmalar kapsamında onlar da STEM’le ilgili bir laboratuvar kurdular ve çalışıyorlar. Pandemiyle biraz geciktik ama inşallah bu açığımızı en kısa zamanda kapatacağız. STEM eğitimleriyle, yeni Fazıl Say’lar, İdil Biret’ler, Bedri Baykam’lar, Selçuk Bayraktar’lar, nice sanatçı, düşünür ve bilim adamları yetiştireceğiz inşallah. Önemli olan bir adım atmaktı, onu da bugün burada başlatıyoruz.” şeklinde konuştu.
Konuşmaların ardından STEM Çocuk Atölyesi protokol üyeleri tarafından açıldı. Proje Yürütücüsü Dr. Öğr. Üyesi Pelin Aksüt, atölye eğitimlerinde kullanılan materyaller hakkında protokol üyelerine bilgi verdi.
Üniversitemiz Bilimsel Araştırma Projeleri kapsamında yürütülen “BAİBÜ STEM Çocuk Atölyesinde STEM Öğreniyorum” başlıklı projede; Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı’ndan Dr. Öğr. Üyesi Pelin Aksüt yürütücü, aynı bölümden Dr. Öğr. Üyesi Türker Sezer ile Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Öğretim Görevlisi Muhammed Fatih Küçükkara ve Bitlis Eren Üniversitesi Öğretim Görevlisi Muhammed Ünal araştırmacı olarak çalıştı.