Page 84 - BAİBÜ Etkinlik Kataloğu
P. 84
SONUÇ
RAPORU
TİCARET VE DERİCİLİK
Dericilik üzerine düzenlenen çalıştayda Gerede’nin Avrupa standartlarında deri üretim tesislerine
sahip olması başta olmak üzere birçok güçlü yanı vurgulanmış, bununla birlikte gelişmeye açık
yönleri şu şekilde belirtilmiştir:
1)Deri sektörüne dair veri eksikliği söz konusu olduğu için güçlü ve geliştirmeye açık yanlar
konusunda zayıf kalınmaktadır.
2)Deri geri dönüşümü kolay ve doğada çok çabuk çözülebilme özelliğine sahip olmasına rağmen
dünyada deriden üretilen ürün tüketimi %17’lere gerilerken imitasyon deriden yapılan ürünlerin
tüketimi %83’lere dayanmaktadır. Bu noktada Gerede’de deri üretim fabrikalarından 25 tanesi
daha büyük firma olma statüsüne geçerek bunun 127’ye çıkarılması hedeflenmektedir.
3)Gerede’nin deri üretiminde arıtma tesislerine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bağlamda 2015 yılında
yapımına başlanan 6 bin metreküplük ileri teknolojili arıtma tesisi devreye alınacaktır. Su verimliliği
ile ilgili çalışmalar da planlanmaktadır. Ayrıca Hollanda gibi ülkelerdeki deri üretiminde arıtma
tesislerinin yapıları incelenerek Gerede için uygulama örnekleri analiz edilmektedir.
4)Deri sektöründe tesisler ve arıtma sistemleri ile ilgili uluslararası kurumlarca verilen genel kabul
görmüş belgelerin alınması firmaların ve sektörün gelişmesi açısından önemlidir. Gerede Deri
OSB’nde bu belgeleri alma potansiyeli taşıyan çok sayıda firma bulunmaktadır. İlerleyen yıllarda
bunun artırılması planlanmaktadır.
5)Helal sığır jelatin üretiminin genişletilmesi ve deri üretiminin yan maddesi olarak ele alınan
jelatin üretimini talep eden firmaların buluşturulması hedeflenmektedir. Bununla birlikte kolojen
üretim alanlarının neler olabileceği ve kozmetik, sağlık, fizyoterapi, gıda ve askeri alanlarda
kullanılabilecek üretim tesislerine yönelik girişimler hedeflenmektedir.
6)Gerede’de deri üretiminde endüstriyel ürün üreticileri markalaşma süreçlerini tercih etmeyerek
Gerede’ye ait bir marka ortaya çıkaramamaktadır. En yakın olarak kemer ve cüzdan üretiminde
markalaşma süreci tamamlanarak pazarlamasının yapılması planlanmaktadır. Ayrıca bu
markalaşmayla birlikte bir moda sisteminin de buna eklemlenmesi şarttır.
Alternatif uygulamalar olarak; unutulmaya yüz tutan ayakkabıcılık, mesçilik ve tarakçılığın yeniden
canlandırılması, endüstriyel bir ürün olan deride markalaşmaya öncelik verilmesi (örneğin
GEREDER gibi), arıtma suyunun tekrar deri üretiminde kullanılması, kadınların istihdamıyla
derilerden kaynaklı atık ürünlerinin ticari değere dönüştürülmesi, Gerede’deki OSB’nin adının
“Gerede Ahi Evran Organize Sanayi” şeklinde değiştirilmesi, her yıl 18-24 Eylül tarihleri arasında
ahilik haftası kutlamalarında debbağlıkla ilgili geleneksel uygulamalara yer verilmesi, Gerede’de
derinin geçmişten günümüze gelişimini anlatan bir müzenin kurulması, ve bu müzenin internete de
taşınması ve Gerede’de dericilikle ilgili bilgi birikiminin arttırılması için uluslararası dericilik
sempozyumu yapılması, BAİBÜ ve ilgili diğer kurum ve kuruluşlarla işbirliğinin arttırılması da
önerilmiştir.
Gerek Bolu gerekse Gerede’nin zengin mantar kültürü düşünüldüğünde Gerede yöresinde bir
mantar fabrikası kurulması potansiyelinin varlığına dikkat çekilmiştir.