Page 78 - BAİBÜ Etkinlik Kataloğu
P. 78

SONUÇ


                                                                                    RAPORU





           Dörtdivan Araştırmaları ve Halk Kültürü Sempozyumu’nun amacı, üniversiteyle halkı buluşturmak,
           Dörtdivan arşivi oluşturmak, Dörtdivan’ın halk kültürü, dini hayatı, turizm, gastronomisi, ekolojisi
           hususlarında sahip olduğu potansiyeli ortaya koymak ve ilçenin uyuyan dinamiklerini, unutulmuş,
           küllenmiş değerlerini açığa çıkarmaktır.


           Bu amaç doğrultusunda sempozyum sonucunda aşağıdaki hususlarda bazı neticeler elde edilmiş
           ve teklifler ortaya konulmuştur:


           TARİH VE EDEBİYAT
           Dörtdivan  ve  çevresinde  yapılan  arkeolojik  kazılar  sonucunda  elde  edilen  buluntular,  Dörtdivan
           tarihinin Roma ve Bizans dönemine kadar uzandığını göstermektedir.

           1071 Malazgirt Zaferi’nden sonra 13. Yüzyılın sonuna kadar Anadolu’ya yoğun bir Türk göçü söz
           konusudur.  Dörtdivan  ve  havalisine  bu  göçler  neticesinde  Bozok  ve  Üçok  Oğuz  gruplarından
           birçok topluluğun yerleştiği anlaşılmaktadır.


           Türkmen aşiretlerinin Anadolu’ya gelmesiyle birlikte Dörtdivan ve çevresi de yoğun bir yerleşime
           sahne olmuştur. Bölgede Döğer, Kargı, Kınık gibi Oğuz boy adlarını taşıyan köylerin olması bunun
           açık bir ispatıdır.


           Cumhurbaşkanlığı  Devlet  Arşivleri  Başkanlığı  arşivinde  Dörtdivan’a  ait  çok  sayıda  dosyanın
           bulunduğu,  bu  dosyalardaki  belgelerin  kullanımıyla  Dörtdivan  tarihine  dair  yeni  bilgilerin  elde
           edileceği ortaya konulmuştur.


           Osmanlı yerel yönetiminde kaza ile köy arasında bir idari ve iskân birimi olan divan adını taşıyan
           günümüzdeki  tek  ilçenin  Dörtdivan  olduğu  tespit  edilmiştir.  Bu  belgeler  üzerinde  yapılan
           çalışmalar, Orta Asya’dan Anadolu’ya uzanan Türk dünyasının ortak değeri olan Köroğlu’ya dair
           bilgileri  zenginleştirecektir.  Türk  dünyasının  ortak  değeri  olan  Köroğlu’nun  Bolu’da  yaşadığı,  bu
           belgelerden elde edilen bilgilerle ispatlanmıştır.


           HALK KÜLTÜRÜ
           Köroğlu; Köroğlu mitinin tarihi kökenleri, Köroğlu’nun Erzurum rivayeti, Köroğlu’nda Bolu Beyi ve
           tipi bakımından ele alınmış, Köroğlu destanı ilk defa kaynağını Kur’an ve Hz. Peygamber’in (A.S.)
           belirlediği hakikat alanı üzerinden ele alınmıştır.

           Bolu’nun  Dörtdivan  ilçesinde  âşıklık  müzesi  kurulması,  ilçede  bulunan  Köroğlu  Evi'nin  âşıklık
           geleneğini yaşatmak amacıyla bir müzeye dönüştürülmesiyle mümkün olabileceği önerilmiştir.
           Dörtdivan’da halk takvimi, mezar taşları ve ağız özellikleri gibi somut ve somut olmayan kültürel
           miras unsurları yeterince korunamamış ve kayıt altına alınamamıştır. Bu durum, bölgenin zengin
           kültürel  değerlerinin  zamanla  kaybolmasına  yol  açabilir.  Halk  takvimi,  mezar  taşları  ve  ağız
           özellikleri gibi kültürel miras unsurlarının detaylı bir şekilde belgelenmesi ve arşivlenmesi gereklidir.
           Bu  kapsamda,  bölgedeki  mezar  taşlarının  kataloglanması,  halk  takvimine  dair  bilgilerle
           geleneklerin  dijital  ortama  aktarılması  ve  ağız  özelliklerinin  dil  bilimsel  çalışmalarla  kayıt  altına
           alınması önerilmektedir. Bu çalışmalar, Dörtdivan’ın kültürel kimliğini koruma ve tanıtma açısından
           önem arz etmektedir.
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83