Page 134 - 2024-2028
P. 134
D. TEMEL YETKİNLİK TERCİHİ
Üniversitemiz lisans programlarının tercih edilme ve doluluk oranlarının kendi bölgesi içinde yüksek düzey-
de olduğu görülmekle birlikte bu noktada özellikle Tıp ve Sağlık, Fen ve Mühendislik ile Sosyal Bilimlerde
ön planda olduğu görülmektedir. Öğretim üyesi en fazla olan Fakültelerimiz; Eğitim, Tıp, Fen Edebiyat,
İktisadi ve İdari Bilimler, Mühendislik, İlahiyat, Ziraat Fakültesi şeklinde iken 2020-2022 döneminde ilk 5000
içinde yerleşen öğrencilerin tercih ettiği fakültelerimiz; Eğitim, İlahiyat, İletişim, Turizm ve Tıp Fakültesi
olmuştur.
Üniversitemiz, URAP’ın 2022-2023 Dünya Sıralaması listesinde, listeye giren 3000 üniversite arasında
1864’üncü, Türkiye’den sıralamaya girebilen 118 üniversite arasında ise 48’inci sırada yer almıştır. THE WUR
2023 Dünya Üniversite Sıralamasında; Eğitim Bilimleri alanında 501-600 bandında sıralanan Üniversitemiz,
Klinik ve Sağlık Bilimleri’nde 801+ ve Yaşam Bilimleri’nde 801-1000 bandında yer aldı. 2022 sonuçlarına
göre Fizik Bilimleri alanında 1001+ olan sıralamasını, 801-1000 bandına yükseltmiştir. Üniversitemiz; listeye
girmeye hak kazanan Türk üniversiteleri arasında; Klinik ve Sağlık Bilimlerinde 45 üniversite içinde 12’nci,
Yaşam Bilimlerinde 23 üniversite içinde 9’uncu, Ziraat ve Ormancılık alanında 17 üniversite arasında 5’inci,
Fizik Bilimlerinde 41 üniversite içinde 11’inci olarak yer almıştır. Web of Science (WoS) veri tabanında Üni-
versitemiz adresli yayınların sırasıyla alanları; tıp ve sağlık bilimleri, multidisipliner malzeme bilimi, bitki
bilimi, çevre bilimleri, uygulamalı fizik, yoğun madde fiziği, gıda bilim ve teknolojileri ve elektrik-elektro-
nik şeklindedir.
TÜBİTAK tarafından hazırlanan “Üniversitelerin Alan Bazlı Yetkinlik Analizi” çalışmasında üniversitelerin
araştırma alanları bazında performanslarının birbirlerine karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi yapılmış;
ayrıca, bir üniversitenin kendi bünyesinde araştırma faaliyeti yürüttüğü tüm araştırma alanlarından hangile-
rinde; görece daha yetkin olduğu analiz edilmiştir. Bu çalışmaların amacı üniversitelerin ulusal politikaların,
bölgesel planların, kurumsal stratejilerin belirlenmesi gibi kritik süreçlerde veriye dayalı karar alma meka-
nizmalarının desteklenmesine katkı sağlanması amaçlanmıştır. Buna göre 2021 ve 2023 yıllarında yayınlanan
Üniversitelerin Alan Bazlı Yetkinlik Analizi çalışmalarında kalite ve hacim kriterleri açısından sırasıyla (%60)
ve (%40) olacak şekilde kategorize edildiği analiz sonuçları dikkate alındığında; 2021 ve 2023 yılı analiz-
lerinde Üniversitemizde öne çıkan ana araştırma alanları ve alt araştırma alanları Tablo 32’de verilmiştir.
132
132 BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ