Page 52 - Bulten2.sayi-2022
P. 52
RÖPORTAJLAR I KASIM-ARALIK 2021 I SAYI 2
HABERLER I KASIM-ARALIK 2021 I SAYI 2
fiziki yapılarını hem de işaret dili tercümanlığı, brail ka- düşünüldüğünde, kategoriler içerisindeki en geniş grubu,
bartmalar, kaydırmaz bantlar, asansörler, tuvaletler uygun yaklaşık olarak özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin
hale getirilmektedir. Ancak halen toplumun engellilere yö- yarısından fazlasını (yaklaşık %60’ını) oluşturmaktadır.
nelik farkındalıklarındaki eksiklik, otoparklar ve kaldırım-
lar başta olmak üzere önemli sorunlara neden olmaktadır. Öğrenme Güçlüğünün Türleri
Bilgilendirme ve farkındalık çalışmalarının en üst düzeye ve Özellikleri hakkında neler
çıkarılması hala önemini korumaktadır. söylersiniz?
Son yıllarda öğrenme güçlüğü
ve otizm spektrum bozukluğu Öğrenme güçlüğünün çeşitli türleri bulunmaktadır.
Okuma Becerilerinde Güçlük (Disleksi): İmla kurallarını,
çok konuşuluyor, toplumun okumayı, okuduğunu anlamayı, yazmayı ve bazen konuş-
mayı etkileyebilen ve her eğitim seviyesinde öğrenci başa-
bu konularda farkındalığını rısını düşüren yaygın bir öğrenme güçlüğü türüdür.
artırmak için neler söylersiniz. Yazma Becerilerinde Güçlük (Disgrafi) Temel yazma bece-
risi ve imla kurallarına uygun yazamama gibi güçlüklerin
Bahsedilen iki grupta özel eğitim kategorisi altında yer alan yanı sıra yazma sürecinde fikirlerin düzenlenmesi ve kâğı-
ve her geçen gün sayıları sürekli artan gruplardır. Toplumun da aktarılmasını da zorlaştıran bir güçlüktür.
da özellikle farkındalık anlamında bilgi düzeyini artırması
gereken iki gruptan bahsediyoruz. Çünkü erken dönemde Matematik Becerilerinde Güçlük (Diskalkuli) Aritmetik be-
fark edilmesi ve doğru eğitim almaları onların yaşadıkları cerilerini öğrenmede yaşanan güçlük olarak ifade edilmek-
güçlükle mücadelesinde önemli yol arkadaşı oluyor. tedir. Bu durum öğrencinin matematik becerilerinde deste-
Sizin uzmanlık alanınız öğrenme güçlüğü, peki öğrenme ğe gereksinim duymasına neden olmaktadır.
güçlüğünün nedenlerine ilişkin neler söylersiniz. Motor Becerilerde Güçlük (Disapraksi) Motor görevleri
Genetik Faktörler • Çevresel Faktörler • Nörolojik Faktör- planlama ve tamamlama kabiliyetine etki eden, motor be-
ler • Fizyolojik Faktörler • Gebelik ve Doğum Faktörleri cerilerin düzgün gelişimini engelleyen bir bozukluk olarak
öğrenme güçlüğüne neden olan farktörler olarak ele alın- ifade edilmektedir.
maktadır. Fakat öğrenme güçlüğünün nedenlerine ilişkin
kesinleşmiş bilgiler bulunmamaktadır. Buna karşılık araş- Yönetici İşlevlerde Güçlük Planlama, örgütleme, çalışma
tırmacılar ağırlıklı olarak bu güçlüğü çeşitli nedenler olan ve kendini yönetme becerilerinin yanı sıra zaman yöneti-
ilişkilerini açıklamaya çalışmaktadırlar. Öğrenme güçlüğün mi, ayrıntıları hatırlama ve önceki deneyimlerle mevcut
nedenini tam olarak bilemesek de bildiklerimizin sayısı gün deneyimlerin bağlantısını engelleyen nörolojik bir bozuk-
geçtikçe ya da geçmişten günümüze artmaktadır ve artma- luk olarak ifade edilmektedir.
ya da devam edecektir. Hocam vermiş olduğunuz
Öğrenme Güçlüğünün bilgiler için çok teşekkür
Yaygınlığı konusunda neler ediyoruz. Başka eklemek
söylersiniz? istediğiniz bir şey var mı?
Öğrenme güçlüğünün yaygınlığına ilişkin net olarak Bu vesileyle “3 Aralık Dünya Engelliler Farkındalık Günü”
sayı verilmemesine rağmen Türkiye’de sınırlı da olsa adına, onların farkında olduğumuzu ve çevreyi, toplumu
yapılan araştırmalarda yaygınlığın bir değişken olarak şekillendirirken onların engellenmeden rahat bir şekilde
incelendiği, belirli şehirlerle ve sınıf düzeyleri ile topluma katılabilecekleri şekilde düzenlenmesi gerektiğini
sınırlandırılmış araştırmalara rastlamak mümkündür. ve bunun hepimizin sorumluluğu olduğunun altını çizmek
Toplam nüfus içerisindeki yaygınlık oranı %2 ile %4 istiyorum. Teşekkür ediyorum.
arasında değişmektedir. Öğrenme güçlüğü özel eğitim
Kasım-Aralık 2021/Sayı 2
52 BAİBÜ BÜLTEN