Page 52 - Bulten2.sayi-2022
P. 52

RÖPORTAJLAR   I   KASIM-ARALIK 2021   I    SAYI 2
                                        HABERLER   I   KASIM-ARALIK 2021   I    SAYI 2




        fiziki yapılarını hem de işaret dili tercümanlığı, brail ka-  düşünüldüğünde, kategoriler içerisindeki en geniş grubu,
        bartmalar, kaydırmaz bantlar, asansörler, tuvaletler uygun  yaklaşık  olarak  özel  eğitime  ihtiyacı  olan  öğrencilerin
        hale getirilmektedir. Ancak halen toplumun engellilere yö-  yarısından  fazlasını  (yaklaşık  %60’ını)  oluşturmaktadır.
        nelik farkındalıklarındaki eksiklik, otoparklar ve kaldırım-
        lar başta olmak üzere önemli sorunlara neden olmaktadır.  Öğrenme Güçlüğünün Türleri

        Bilgilendirme ve farkındalık çalışmalarının en üst düzeye   ve Özellikleri hakkında neler
        çıkarılması hala önemini korumaktadır.                söylersiniz?

        Son yıllarda öğrenme güçlüğü

        ve otizm spektrum bozukluğu                           Öğrenme güçlüğünün çeşitli türleri bulunmaktadır.
                                                              Okuma  Becerilerinde  Güçlük  (Disleksi):  İmla  kurallarını,
        çok konuşuluyor, toplumun                             okumayı, okuduğunu anlamayı, yazmayı ve bazen konuş-
                                                              mayı etkileyebilen ve her eğitim seviyesinde öğrenci başa-
        bu konularda farkındalığını                           rısını düşüren yaygın bir öğrenme güçlüğü türüdür.

        artırmak için neler söylersiniz.                      Yazma Becerilerinde Güçlük (Disgrafi) Temel yazma bece-
                                                              risi ve imla kurallarına uygun yazamama gibi güçlüklerin
        Bahsedilen iki grupta özel eğitim kategorisi altında yer alan   yanı sıra yazma sürecinde fikirlerin düzenlenmesi ve kâğı-
        ve her geçen gün sayıları sürekli artan gruplardır. Toplumun   da aktarılmasını da zorlaştıran bir güçlüktür.
        da özellikle farkındalık anlamında bilgi düzeyini artırması
        gereken iki gruptan bahsediyoruz. Çünkü erken dönemde   Matematik Becerilerinde Güçlük (Diskalkuli) Aritmetik be-
        fark edilmesi ve doğru eğitim almaları onların yaşadıkları   cerilerini öğrenmede yaşanan güçlük olarak ifade edilmek-
        güçlükle mücadelesinde önemli yol arkadaşı oluyor.    tedir. Bu durum öğrencinin matematik becerilerinde deste-
        Sizin  uzmanlık  alanınız  öğrenme  güçlüğü,  peki  öğrenme   ğe gereksinim duymasına neden olmaktadır.
        güçlüğünün nedenlerine ilişkin neler söylersiniz.     Motor  Becerilerde  Güçlük  (Disapraksi)  Motor  görevleri
        Genetik Faktörler • Çevresel Faktörler • Nörolojik Faktör-  planlama ve tamamlama kabiliyetine etki eden, motor be-
        ler • Fizyolojik Faktörler • Gebelik ve Doğum Faktörleri   cerilerin düzgün gelişimini engelleyen bir bozukluk olarak
        öğrenme güçlüğüne neden olan farktörler olarak ele alın-  ifade edilmektedir.
        maktadır.  Fakat  öğrenme  güçlüğünün  nedenlerine  ilişkin
        kesinleşmiş bilgiler bulunmamaktadır. Buna karşılık araş-  Yönetici İşlevlerde Güçlük Planlama, örgütleme, çalışma
        tırmacılar ağırlıklı olarak bu güçlüğü çeşitli nedenler olan   ve kendini yönetme becerilerinin yanı sıra zaman yöneti-
        ilişkilerini açıklamaya çalışmaktadırlar. Öğrenme güçlüğün   mi, ayrıntıları hatırlama ve önceki deneyimlerle mevcut
        nedenini tam olarak bilemesek de bildiklerimizin sayısı gün   deneyimlerin bağlantısını engelleyen nörolojik bir bozuk-
        geçtikçe ya da geçmişten günümüze artmaktadır ve artma-  luk olarak ifade edilmektedir.
        ya da devam edecektir.                                Hocam vermiş olduğunuz
        Öğrenme Güçlüğünün                                    bilgiler için çok teşekkür

        Yaygınlığı konusunda neler                            ediyoruz.  Başka eklemek

        söylersiniz?                                          istediğiniz bir şey var mı?

        Öğrenme  güçlüğünün  yaygınlığına  ilişkin  net  olarak   Bu vesileyle “3 Aralık Dünya Engelliler Farkındalık Günü”
        sayı  verilmemesine  rağmen  Türkiye’de  sınırlı  da  olsa   adına, onların farkında olduğumuzu ve çevreyi, toplumu
        yapılan  araştırmalarda  yaygınlığın  bir  değişken  olarak   şekillendirirken  onların  engellenmeden  rahat  bir  şekilde
        incelendiği,  belirli  şehirlerle  ve  sınıf  düzeyleri  ile   topluma katılabilecekleri şekilde düzenlenmesi gerektiğini
        sınırlandırılmış  araştırmalara  rastlamak  mümkündür.   ve bunun hepimizin sorumluluğu olduğunun altını çizmek
        Toplam  nüfus  içerisindeki  yaygınlık  oranı  %2  ile  %4   istiyorum. Teşekkür ediyorum.
        arasında  değişmektedir.  Öğrenme  güçlüğü  özel  eğitim


          Kasım-Aralık 2021/Sayı 2
    52 BAİBÜ BÜLTEN
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57