Page 51 - Bulten2.sayi-2022
P. 51
RÖPORTAJLAR I KASIM-ARALIK 2021 I SAYI 2
HABERLER I KASIM-ARALIK 2021 I SAYI 2
denlerinin neler olduğunun bilinmesinde fayda olduğunu
söyleyebiliriz. Bunun yanı sıra özel gereksinimli bireyler
için kullanılan bazı kavramlara da hakim olmak önemli bir
farkındalık oluşturmaktadır.
Zedelenme, Bireyin, doğum öncesi, doğum anı ve doğum
sonrası oluşan çeşitli etmenlerle, organlarının işlevlerini
yerine getirmede ve görevlerini yapmada etkili olan zor-
lanım durumu
Yetersizlik zihinsel, fiziksel, davranışsal yada duyu organla-
rının zedelenmeye bağlı olarak tüm ya da kısmen işlevle-
rinde gözlenen kayıpların ortaya çıkardığı durum
Engel . yetersizliği yada özrü olan bireyin çevreyle etkileşi-
minde karşılaştığı problem, Kişinin çevreye uyum sağlaya-
mamasını kapsar.
Risk taşıma Halen bir yetersizliği belirlenemeyen ancak
ileride yetersizlik gösterme şansı ya da olasılığı normalde
Engellilik Konusunda Toplumsal beklenenden daha fazla olan çocukları ifade etmektedir.
Farkındalığın Arttırılması için Siz toplumun engellilere
neler yapılması gerekiyor? yönelik farkındalığı hakkında
Engellilerin temel insan haklarının korunduğu ve topluma ne aşamada olduğunu
tam katılımlarının sağlandığı bir toplumun temelleri hem
uluslararası hem de ulusal yapıda oluşmaya başlamıştır. En- düşünüyorsunuz?
gelli çocukların %85 i gelişmekte olan ülkelerde yaşamakta
ancak bu çocukların yalnızca % 5 i bir okula devam etmek- Anadolu hoşgörüsü ve tasavvufu, Mevlâna, Hacı Bektaşi Veli
tedir. Bütün ülkelerde engelli bireyler ayırımcılığa maruz ve Yunus Emre ile (1240-1321 ) o dönemde ışık saçmıştır.
kaldığı için uluslararası sivil toplum hareketleri sonucu yeni Yunus Emre, bir hümanisttir. O, hiçbir ayırım yapmadan in-
yapılanmalar hızlı biçimde hayata geçirilmeye başlanmış sanları sever. Dar görüşlülüğün ve taassubun karşısındadır.
bulunmaktadır. Yunus Emre, bütün insanlar arasında kardeşlik bağlarının
gelişmesinin gerekliliğini vurgular. Mevlâna ve Hacı Bekta-
20.06.2006 tarihinde yürürlüğe giren yönetmelikle birlikte şi Veli’nin başlattığı aydınlanmadan istifade eder ve ışığını
üniversitelerimizde engelli öğrenci birimleri yapılanmaya bütün Anadolu’ya yayar. O, bir görev adamıdır. Yunus şöyle
başlamıştır. 2007 yılından itibaren yapılanma konusunda der: “Yaratılanı severim, yaratandan ötürü”
yapılan çalışmalar sonucunda üniversitede etkin biçimde
çalışan engelsiz üniversite birimlerinin yapılandığını gör- Böylesine zengin bir hoşgörü mirasına sahip olmamıza rağ-
mekteyiz. Bu yapılanmada, WEB ortamında engelsiz üni- men gelmiş olduğumuz nokta pek de iç açıcı değil. Ancak
versite platformları etkin biçimde oluşmuş farkındalık açı- önemli çabaların ortaya koyulduğunu da söylemek isterim.
sından önemli katkılar sağlamıştır. Özellikle anayasamızın 42. Maddesinden hareketle fırsat
eşitliği sağlamak için devletimiz her türlü tedbiri alma gay-
Bu arada 3 Aralık Dünya Engelliler Farkındalık Günü dola- retindedir. Son yıllarda bütün yetersizlik türleri ile ilgili,
yısıyla üniversitemizde engelli öğrenci birimimiz spor et- hem maddi hem yasal önemli faaliyetler yürütülmektedir.
kinlikleri düzenlemiş, rektörümüz de bu etkinliklere teşrif Yetişmiş insan sayısı ve kalitesi artırılmakta, toplumsal far-
ederek üniversite olarak engellilere vermiş olduğu önemi kındalık anlamında önemli çabalar görülmektedir. En gö-
ortaya koymuştur. Kendilerine üniversitemiz adına bu tür rünen örnekleri belediyelerimizin çevre düzenlemesinde
etkinlik ve destekleri için teşekkür ediyoruz. engellileri de dikkate aldığı görülmektedir. Caddeler, oto-
Farkındalığın kapsamı nedir? Diye kendimize sorduğumuz- parklar, yeni yapılan binalarda engellilerin de dikkate alın-
da ise doğum öncesi, anı ve sonrasında engelli oluş ne- dığı mimariye yönelme görünmektedir. Devlet binaları hem
Kasım-Aralık 2021/Sayı 2 51
BAİBÜ BÜLTEN