Türkiye Yabancı Diller Yüksekokul Yöneticileri Platformu’nun 14’üncü toplantısı, 13 ve 14 Mayıs 2022 tarihlerinde, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu ev sahipliğinde düzenleniyor.
Yabancı Diller Yüksekokullarında, yabancı uyruklu öğretim elemanlarının istihdamı ile ilgili sorunlar ve çözüm önerileri, uluslararası sınavlar, İngilizce öğretmenine yönelik destek faaliyetleri, akreditasyon, pandemide hibrit, uzaktan eğitim ve hizmet içi eğitim gibi konuların yer aldığı programa, 121 üniversitemizdeki Yabancı Diller Yüksekokulundan yaklaşık 250 yönetici katılıyor.
Kongre Merkezi Bordo Salonda düzenlenen açılış programına; Rektör Prof. Dr. Mustafa Alişarlı, Rektör Yardımcıları Prof. Dr. Samettin Gündüz ve Prof. Dr. Aydın Him, Bolu İl Milli Eğitim Müdürü Cemil Sarıcı, Yabancı Diller Yüksekokul Müdürü Doç. Dr. Mesut Kuleli, Müdür Yardımcıları Dr. Öğr. Üyesi Özlem Karakış ve Öğr. Gör. Dr. Erdoğan Doğru ile bölüm başkanları ve başkan yardımcıları, akademisyenler ve Yabancı Diller Yüksekokullarının yöneticileri katıldı.
Programın açılışında konuşan Üniversitemiz Yabancı Diller Yüksekokulu Müdürü Doç. Dr. Mesut Kuleli, yaptığı teşekkür konuşmasında “Yüksekokulumuz adına, 2 yıllık pandemi süreci ardından 14’üncüsü düzenlenen ve Yabancı Diller Yüksekokulu yöneticilerini bir araya getiren platformun kurucularından yöneticilerine teşekkürlerimizi sunmayı bir borç biliyoruz. Ayrıca, Sayın Rektör hocamız Prof. Dr. Mustafa Alişarlı ve her zaman bu süreçte yanımızda olan Rektörlüğümüze, bu çalıştayın gerçekleşmesinde desteklerini esirgemeyen tüm sponsorlarımıza teşekkür ederiz. Bu toplantıya katılan çok değerli hocalarımızla yapacağımız görüş alışverişleri sonucunda, memleketimiz için yabancı dil eğitiminde güzel sonuçlar elde edeceğimizi düşünüyorum ve verimli bir toplantı diliyorum.” diyerek, başta Yabancı Diller Yüksekokulu yönetici ve personeli olmak üzere emeği geçenlere şükranlarını sundu.
Türkiye Yabancı Diller Yüksekokul Yöneticileri Platformu Yürütme Kurulu Başkanı Prof. Dr. Hüsnü Enginarlar ise yaptığı konuşmada, başta evsahibi Üniversitenin Rektörlüğüne, Yabancı Diller Yüksekokulu yetkililerine, Yabancı Diller Yüksekokulları Platformu yürütme kurulu üyelerine, emek veren akademik ve idari personele teşekkür etti.
Prof. Dr. Enginarlar, Yabancı Diller Yüksekokullarındaki Yasal Statü ve Liyakat Sorununu Ele Aldı
Ülkemizdeki Yabancı Diller Yüksekokullarının, zor koşullarda çok çeşitli görevleri yerine getirmeye çalıştığına vurgu yapan Prof. Dr. Enginarlar, Yabancı Diller Okullarının görevlerine değinerek, özetle “İngiliz dilinde eğitim yapan kurumlarda, pompa istasyonu gibi çalışan hazırlık programını gerçekleştiriyorsunuz. Fakültelerde çeşitli kredili kredisiz seçmeli dersleri veriyorsunuz. Başka dillerde hizmetler sunuyorsunuz. Derece-diploma veren programları olan var. Çeşitli kentlerde kamuya açık kurslar düzenleyen yabancı dil okulları var. Yine üniversitelerden mezun olan öğrencilerin önemli bir kısmı, sektörde iş bulma sürecinde, sizlerin faydalı dokunuşları ile daha başarılı olabilmekteler. Bu, her branş mezunu için geçerli aslında. Yabancı Diller Yüksekokulları, 1000 saatten fazla süren dil öğretiminden sonra, gençler hayata atılmadan önce son istasyondur.” dedi ve bütün bu önemli görevleri yerine getiren Yabancı Diller Yüksekokularının özellikle yasal statü ve liyakat sorunlarını ele aldı.
“Geçmişte Aldığımız Kararlar Somut Sonuçlar Oluşturdu.”
“Bu toplantılara önem vermemin nedenlerinden biri, yöneticilerin mümkün olduğu kadar biraraya gelmeleri, görüş alışverişinde bulunmaları, tanışmaları ve birbirlerinden bir şeyler öğrenmeleridir.” diyen Prof. Dr. Enginarlar, özetle “Ben bu toplantılardan çok şey öğrendim diyen çok meslektaşımı hatırlıyorum. Burada aldığınız ve alacağınız kararlar yasal olarak bağlayıcı değil, tavsiye niteliğindedir. Ama geçmişte aldığınız bazı kararlar eyleme geçti ve somut sonuçlar oluşturdu. Demek istiyorum ki, sizlerin ortak görüş ve kararlarınızın belli bir ağırlığı vardır ve olmalıdır. Birkaç örnek vermek gerekirse, hizmet içi eğitimin ihtiyaçları için Sabancı Üniversitesi’nde gizli oylamayla bir komisyon kurmuştuk. Bu komisyon kurulduktan sonra birkaç yıl boyunca, yaptığı toplantılar konusunda sizlere sunumlarda bulundu. Daha sonra bu komisyon dernekleşti. Yine Sabancı Üniversitesi’nde kapalı oy ile seçilen bu çekirdek grup, yaklaşık 6 yıl uğraşarak Dil Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği’ni (DEDAK) bir dernek haline getirdi. Bu çabaların dernekle sonuçlanması yasal bir durumdu. Bu inisiyatifi başlatan da Yabancı Diller Yüksekokulları Yöneticiler Platformu’dur. Bazı üniversiteler program ve materyal geliştirme konusunda bölgesel toplantılar yapıyorlar. Bu da çok yararlı bir gelişme.” ifadelerini kullanarak, toplantının verimli geçmesini temenni etti.
Rektör Alişarlı: “Bu Toplantılarda Alınan Kararlar ve Sonuçlar Her Zaman Ele Alınır; Çalışmalar Hiçbir Zaman Boşa Gitmez.”
Rektör Prof. Dr. Mustafa Alişarlı ise konuşmasına, “Köroğlu’nun diyarı, aşçıların memleketi, İzzet Baysal’ın şehri ve tabiatın kalbindeki Üniversitemize hoşgeldiniz.” diyerek başladı.
Bu toplantıların, sonuçları ve aldıkları tavsiye kararları nedeniyle önemli olduğuna işaret eden Rektör Alişarlı, Dekanlık yaptığı dönemde de, Dekanlar Konseyi toplandığını; bu toplantılarda çekirdek eğitim programı, müfredat, AKTS ve kredi gibi konularda pek çok karar alıp gönderdiklerini belirterek, “Bu kararlar, kısmen dikkate alınırdı. Üniversitelerarası Kurul’da da bunları dile getiriyoruz aynı zamanda. Sonuç itibariyle bu toplantılarda görüşülen her konu ele alınıyor. Çalışmalar hiçbir zaman boşa gitmiyor. Bu toplantılar bu açıdan da çok önemli.” dedi.
“Bu Toplantılar, Ortak Bir Akıl Oluşturması Açısından Önemli.”
Yabancı Diller Yüksekokullarının, Türkiye’nin dört bir yanından gelen öğrencilere dil öğrettiğini kaydeden Rektör Alişarlı, “Üniversitelerimiz, bu ihtiyacı büyük bir oranda karşılıyor. Üniversitemiz Yabancı Diller Yüksekokulu adına konuşacak olursam, oldukça başarılı bir performansları var. Bu nedenle hem diğer Yabancı Diller Yüksekokulu yöneticilerini, hem de Üniversitemiz Yabancı Diller Yüksekokulu yöneticilerini başarılarından dolayı tebrik ediyorum. Bu toplantılar, Yabancı Diller Yüksekokularının sorunlarının ele alınıp çözülebileceği yerler. Çünkü bu toplantılar aynı zamanda bir ortak akıl oluşturuyor. Sorunları bilenler siz değerli akademisyenlersiniz. Bu sorunlar bir üst merciye iletildikçe, ilk merci olan Rektörler buna ne kadar sahip çıkarsa, öngörüsü, ufku ne kadar genişse, sorunların çözümüne o kadar katkı sağlıyor. İmkanlar dahilinde atılabilecek tüm adımlar zaten atılıyor. Bunu da özellikle dillendirmek isterim.” diye konuştu.
“Yabancı Dillere Talep Çok Fazla.”
Yabancı Diller Yüksekokullarının, milyonlarca öğrencinin eğitim hayatını şekillendiren önemli kurumlar olduğunun altını çizen Rektör Alişarlı, özetle “İngilizce, Arapça, İtalyanca, İspanyolca ve benzeri eğitimler var. Bizim Üniversitemizde de Turizm Fakültesi, Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü ve Aşçılık Programı var. Bu bölümlerden bizlere lisan talepleri geliyor. Yabancı Diller Yüksekokulları bu kapsamda çok yönlü çalışıyor. Sadece öğrencilere değil kamuya, kursiyerlere de eğitim veriyor. Taksi esnafı yöneticilerinden talepler geliyor. Bolu’ya turistler gelmeye başladı, şoförlere İngilizce öğretebilir miyiz? diye soruluyor bizlere. Talep her zaman çok yoğun oluyor. Eğitim çeşitliliği dinamik kalmayı ve farklı profilleri görmeyi de sağlıyor. Bu nedenle ben, tüm bu çalışmaların faydalı olduğunu düşünüyorum. Bu toplantının da verimli geçmesini ve neticesinin iyi olmasını arzu ediyorum.” değerlendirmesinde bulundu.
Sponsorlara Teşekkür Plaketi Verildi
Açılış konuşmalarının ardından 14. Türkiye Yabancı Diller Yüksekokul Yöneticileri toplantısına katkı sağlayan sponsor temsilcilerine, Rektör Yardımcıları Prof. Dr. Samettin Gündüz ve Prof. Dr. Aydın Him, Yabancı Diller Yüksekokul Müdürü Doç. Dr. Mesut Kuleli, Müdür Yardımcıları Dr. Öğr. Üyesi Özlem Karakış ve Öğr. Gör. Dr. Erdoğan Doğru ile Yabancı Diller Bölüm Başkan Yardımcısı Öğr. Gör. Selma Dalbastı tarafından teşekkür plaketi verildi.
Toplantı Programı
Açılış programının tamamlanmasından sonra ilk oturuma geçildi. Dr. Öğr. Üyesi Özlem Karakış moderatörlüğünde Uluslararası Sınavların ele alındığı oturumda, Akhan Özten ‘TOEFL’, İpek Sarı Aydın ‘PTE’ ve Ülkem Karaca Buckley CAE-CPE sınavları hakkında bilgi verdi.
Doç. Dr. Anıl Rakıcıoğlu Söylemez moderatörlüğünde İngilizce Öğretimine Yönelik Destek Faaliyetleri, İzmir Ekonomi Üniversitesi’nden Esin Çağlayan moderatörlüğünde Hazırlık Programlarında Ölçme-Değerlendirme, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi’nden Orhan Ataman moderatörlüğünde Akreditasyon, Doç. Dr. Sedat Akayoğlu moderatörlüğünde Pandemide İyi Uygulama Örnekleri-Hibrit ve Uzaktan Eğitim, Prof. Dr. Altay Eren moderatörlüğünde Hizmet İçi Eğitim, Düzce Üniversitesi’nden Osman Dülger moderatörlüğünde 5i Dersleri, ESP ve İkinci Yabancı Dil Eğitimi-Sorunlar ve Çözüm Önerileri ile Trakya Üniversitesi’nden Handan Köksal moderatörlüğünde İkinci Yabancı Dilde Hazırlık oturumları yapıldı.
Programda Son Gün Çalışmaları
14 Mayıs Cumartesi günü, Donald Staub moderatörlüğünde Akreditasyon Bilgilendirme Toplantısı gerçekleştirilecek. Çalıştay çalışma grupları sonuç sunumları ve 15. Yabancı Diller Yüksekokulları Yöneticileri Toplantısı ev sahibi aday sunumları ve seçimi yapılacak. Program, Türkiye Yabancı Diller Yüksekokul Yöneticileri Platformu Yürütme Kurulu Başkanı Prof. Dr. Hüsnü Enginarlar’ın kapanış konuşması ile sona erecek.