Page 145 - Bülten_4_Sayi
P. 145

RÖPORTAJLAR    I   Mart-Nisan-Mayıs-Haziran 2022   I    SAYI 4







                                                              bağlamaya yarayan boru ekleme parçaları ya da yaygın
                                                              adı ile “fittings”i Türkiye’de üretebileceğini düşündü.


                                                              Türkiye’de  1950’li  yıllar  birçok  sanayi  dalında  ilk  te-
                                                              şebbüslerin  gözlendiği  bir  dönem  oldu.  Günümüz  iş
                                                              dünyasının Koç, Sabancı gibi en büyük sanayi topluluk-
                                                              larının sanayicilik geçmişleri de bu döneme dayanmak-
                                                              tadır. İzzet Baysal da Cumhuriyetin öncü sanayicilerin-
                                                              den biri olmuştur. Fabrika kurma heyecanıyla bir arsa
                                                              aldı. Ancak fabrikanın kuruluşu belli bir tecrübe gerek-
                                                              tirmekteydi. Sanayi alanında özelikle de zor bir sektör
                                                              olan döküm sanayinde faaliyet göstermek için gerekli
                                                              hiçbir bilgi ve birikime sahip değildi. Türkiye’de örnek
                                                              alabileceği bir fabrika da yoktu.


                                                              Bu  nedenle  fabrikanın  kuruluşu  için  gerekli  bilgiyi
                                                              edinmek ve mağazası için mal aldığı fabrikaları yerinde
                                                              görmek için Almanya’ya gitti. Bir fittings fabrikası nasıl
                                                              kurulur, nasıl üretir önce bunları öğrendi. Bir Alman fir-
                                                              masıyla, Türkiye’de fabrikanın kurulması ve işletilmesi
                                                              üzerine anlaştı. 1950 yılında Türkiye’de özel sektörün
                                                              ilk  mekanize  döküm  fabrikasını  “İzzet  Baysal  Döküm
                                                              Sanayii Müessesesi” adıyla kurdu.

                                                              Teknik  bakımdan  son  derece  donanımlı  olan  fabrika
                                                              1951 yılı başından itibaren 50 işçi ile üretime geçti Bun-
                                                              dan sonra “İ.B.” markalı boru ekleme parçaları piyasa-
                                                              da satılmaya başlandı. İzzet Baysal’ın kurduğu fabrika
                                                              o  dönemde  Türkiye’nin  neredeyse  tüm  ihtiyaçlarını
                                                              karşılayacak kapasiteye sahipti. Ancak piyasada tutun-
                                                              ma sürecinde büyük zorluklarla karşılaştı. Çünkü diğer
                                                              sektörlerde olduğu gibi piyasa ithal mallarla doluydu.
                                                              İzzet Baysal için Avrupa’dan ithal edilen ürünlerle aynı
                                                              özelliklere sahip olan yerli malı fittingsleri piyasaya ta-
                                                              nıtmak ve kabullendirmek hiç kolay olmadı. Bunun için
                 İzzet Baysal, kızı Esin Avunduk ile birlikte...
                                                              öncelikle %10-15 daha ucuz satıp piyasaya bu ilk yerli
                                                              malı olan fittingsleri tanıtma politikası izledi.


                                                              Bu durum Türkiye’ye mal satan Avrupalı üreticileri ra-
                                                              hatız etti. Üretime yeni geçen Türk firmasını batırmak
                                                              için Avrupalı firmalar Türkiye’ye yaptıkları ihracata %40
                                                              indirim  uyguladılar.  Kartelle  karşı  karşıya  kalan  İzzet
                                                              Baysal kendini hiç beklemediği acımasız bir rekabetin
                   İzzet Baysal fabridaki çalışma odasında    içinde buldu. Üretiyordu ama elindeki malı satamıyor-

                                                                                                Mart-Haziran 2022/Sayı 4  145
                                                                                                 BAİBÜ BÜLTEN
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150