Page 11 - bultensayi3
P. 11
HABERLER I Ocak-Şubat 2022 I SAYI 3
Doç. Dr. Atay, “Dediğim gibi, sorun bina yapmak olsay-
dı, binayı yapardık. Gemi yapmak, uçak yapmak, bunlar
mühendislik işi. Projelendiriyorsunuz. Kaynak var, teknik
personel var; projeyi yapıp çıkıyorsunuz. Ama bir insanı
meslek sahibi yapacağız. Bunun içerisinde onlarca değiş-
ken var. Öğrencinin kendi motivasyonu da yetmiyor, üni-
versite de yetmiyor. Dolayısıyla Cumhurbaşkanlığı İnsan
Kaynakları Ofisi bu işe müdahil olmak zorunda kaldı.”
dedi.
“ÜNİVERİ ile Her Üniversitenin Gerçek
Performansını Ölçüyoruz.”
Doç. Dr. Atay, sözlerine şöyle devam etti:
“Bunu Cumhurbaşkanımıza anlattık, kendisi de bu konu-
nemlerde Türkiye’de temel sorun, eğitim alınacak üni- lara son derece açık. 2018’de YÖK’te üniversitelerin açı-
versitenin olmamasıydı. Öğrencilere yükseköğretimden lışıydı. Orada 4-5 konu deklare etti. Üniversitelerde Ka-
yararlanma fırsatının sağlanamıyor olmasıydı. Ama son riyer Merkezlerinin kurulacağını söyledi. Aynı zamanda
20 yılda, Sayın Cumhurbaşkanımızın bu konudaki kararlı bu fuarlardan bahsetti. Tabii ki sadece fuar yaparak bu
tutumuyla, artık üniversitesiz il kalmadı. Üniversiteleş- işin çözülmeyeceğini biliyoruz. Bu işlerin çözülmesinin
me oranı fevkalade yükseldi. Binaları yaptık ama işin en birinci sebebi, farkındalıktır. Bu eğitimleri verenlerde
zor tarafı kaldı. Bu binaların içerisine aldığınız insanla- farkındalık. Üniversitelerde hangi yöneticiye gitsek çok
rın, hem onların amaçlarına hizmet edebilecek, hem de güzel şeyler anlatıyor. Bir fakültenin dekanına soruyor-
ülkenin menfaatlerine hizmet edebilecek bir düzlemde sunuz, diyor ki ‘Hocam, bir öğrencimiz Google’da çalışı-
birleşmesi lazım. Bu gençlerin, nitelikli bireyler olarak yor, biri Amazon’da çalışıyor.’ Peki, diğerleri ne yapıyor?
mezun edilmeleri lazım. Sadece ellerine 4-5 yıllık bir Herkesin bir başarı hikayesi var ama bu gerçeği ne kadar
eğitime ilişkin diploma vermenin yeterli olmadığı bir yansıtıyor? Biz bunu saklayarak ne kadar ilerleyebiliriz?
yüzyılda yaşıyoruz. Geçen yüzyılın ilk yarısında olsay- Bunun için ilk yaptığımız iş, hepinizin bildiği ‘Üniveri’
dı, bu çok büyük bir faaliyet olurdu. Üniversite mezunu oldu. Her üniversitenin gerçek performansını ölçüyoruz
insan, 1940-50-60 Türkiyesi için önemliydi ama bu yüz- ve rektörlerimiz bir sistem aracılığı ile bu verileri gö-
yılda bireyi üniversiteden mezun etmek marifet değil. rüyor. Burada üniversitenizin ve fakültelerinizin genel
Batı’da birkaç milyon nüfusa sahip, nüfusun neredeyse durumu hakkında farkındalık geliştirmenizi istiyoruz.
yüzde 10’u kadar öğrenci barındıran üniversiteler, hat- Öğrencilerimiz mezun olduğunda ne kadar zamanda iş
ta ülkeler var. Herkes yükseköğretimden yararlanıyor. bulabiliyor? Nerelerde, ne kadar ücrete iş buluyor? Öğ-
Uluslararası camiada Türkiye olarak avantajlı olduğu- renci, aldığı eğitime uygun bir yerde mi çalışıyor yoksa
muz konu, genç nüfusa sahip olmamız. Biz bu gençleri yetenek uyuşmazlığı mı var? Bu sonuçları sizlere 2 yıldır
yeterince iyi eğitiyor muyuz? Piyasanın, reel dünyanın sunuyoruz. Bunun amacı ne? Hiçbir zaman, herhangi bir
ihtiyaçlarına uygun olarak eğitiyor muyuz? Asıl soru bu. üniversiteyle ilgili, çok başarılı ya da hiç başarılı değil
İşte İnsan Kaynakları Ofisi’nin gündemi bu.” dedi. gibi bir beyanımız olmadı. Çünkü kimseyi kimseye kır-
dırmak, yarıştırmak niyetinde değiliz. Hepiniz burada
“Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi, rektörsünüz, profesörsünüz, akademisyensiniz. Bulun-
Nitelikli İnsan Yetiştirilmesi ve İstihdamda duğunuz konumların öneminin, kıymetinin farkındasınız.
Niye biz yaptık da üniversiteler kendileri yapamadı. Tür-
Müdahil Olmak Zorunda Kaldı.” kiye’de bunu yapabilen birkaç vakıf üniversitesi var. SGK
Konuşmasının genelinde, “Nitelikli insanı nasıl yetiştire- ve YÖK’ten verileri aldık ve ortaya gerçek resim çıktı.
ceğiz ve istihdam edeceğiz?” sorusuna cevaplar veren Peki bunu yapınca sorun çözülüyor mu? Hayır.
Ocak-Şubat 2022/Sayı 3 11
BAİBÜ BÜLTEN