Page 45 - Bulten2.sayi-2022
P. 45
RÖPORTAJLAR I KASIM-ARALIK 2021 I SAYI 2
HABERLER I KASIM-ARALIK 2021 I SAYI 2
temsilcilikleri vasıtasıyla, yani TİKA, Maarif Vakfı, Büyükel- renci pazarı müthiş. Yıllarca bunu ABD, Kanada ve Avrupa
çilikler vasıtasıyla Yabancı Öğrenci Sınavı yapıyoruz. Bolu yaptı. Şimdi Türkiye ciddi bir çekim merkezi haline geldi.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi olarak, Uluslararası Öğ- Cumhurbaşkanımızın üniversitelerdeki uluslararasılaşma
renci Koordinatörlüğü üzerinden TÖMER’le birlikte kendi stratejisi kapsamında, son yıllarda Türkiye’ye müthiş bir
YÖS sınavımızı yapıyoruz. YÖS’te başarılı olan öğrencilerin rağbet olduğunu görüyoruz. Bu rağbet içerisinde Bolu’da
kayıtlarını alıyoruz. Çok daha fazla tercih edilen Tıp, Diş avantajlı bir konumda, bunu çok net bir şekilde görebiliyo-
Hekimliği, Mühendislik gibi bölümler başta olmak üzere, ruz. Dolayısıyla biz, uluslararası öğrenci alımı noktasında,
diğer bölümlerimiz için de ülke kontenjanları ayırıyoruz. “Kim gelirse gelsin, alalım” demiyoruz. Bir uluslararası öğ-
Mesela, bu sene 30 Tıp Fakültesi öğrencisi alacağız. Biz bu renci elini kolunu sallayarak Türkiye’ye gelemiyor. Kamuo-
30 öğrenciyi, Türkiye Cumhuriyeti’nin genel politikası ge- yunda böyle bir algı oluşturulmaya çalışılıyor ama böyle bir
reği daha fazla ilişkide olduğumuz ülkelerden, Azerbaycan, şey tabii söz konusu değil.
Libya, Suriye, Mısır, Balkanlar’da Bosna Hersek, Türki Cum-
huriyetlerde Özbekistan, Orta Doğu’da İran, Pakistan gibi YÖK’ten YÖS’te Değişiklik
ülkelerden alıyoruz. Bu ülkelere öncelik vermek üzere, her
ülkeye kontenjanlar ayırıyoruz. Mesela Azerbaycan’a 2 Tıp Ülkemize uluslararası öğrenci getiren çok fazla firma var.
Fakültesi kontenjanı ayırıyoruz. YÖS’te bu kontenjanlar Bazı sıkıntılar dolayısıyla Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ulus-
üzerinden alım ve yerleştirme yapıyoruz. Türkiye Cumhu- lararası öğrenci alımına standart getirmek için bir karar
riyeti bünyesinde okumak isteyen uluslararası öğrenciler aldı. Bu karara göre, Tıp Fakültesi’ne, Diş Hekimliği Fa-
için, her üniversite, kendi üniversite sınavımızdaki gibi kültesi’ne, bazı Mühendislik bölümlerine, Mimarlık Fakül-
kontenjan belirleyip YÖK’e sunar. YÖK bunu onayladıktan tesi’ne, Hukuk Fakültesi’ne ve Eğitim Fakültesi’ne yer-
sonra, üniversiteler o kontenjan üzerinden yerleştirme ya- leştirmelerde “Merkezi YÖS sınavı yapacağım” dedi. Yani
par. Üniversiteler kontenjanları, akademik personel ve alt YÖK, bu fakülte ve bölümlerde okumak isteyen uluslararası
yapısını baz alarak belirler. Yani kontenjan sayılarının belir- öğrenciler için, devletin birimleri vasıtasıyla, bizim üniver-
lenmesi, tamamen bir prosedür içerisinde yürütülür. Kon- site sınavımızda olduğu gibi merkezi bir YÖS sınavı yapma
tenjanlar ilan edildi ve diyelim Tıp Fakültesi’ne 30 öğrenci kararı aldı. Bu yeni bir gelişme. Bu bahsettiğim bölümler
alacağız. Biz, Rektörlüğün onayıyla kurulan bir komisyon haricindeki bölümler için de YÖK üniversitelere “Siz kendi
çerçevesinde, Türkiye Cumhuriyeti’nin genel stratejisine YÖS sınavınızı veya diğer alım ve yerleştirme şekillerinizi
uygun olarak daha fazla ilişkide olduğumuz ülkelerden kullanarak yerleştirme yapabilirsiniz.” diyor. Ama Tıp, Diş
başlayarak kontenjanları bu ülkelerdeki üniversiteler için Hekimliği, Hukuk, Mühendislik, Mimarlık ve Eğitim Fakülte-
paylaştırabiliriz. Örneğin, Tıp Fakültesi’ne 2 Azerbaycan- lerinin bölümlerine merkezi yerleştirme sınavı yapacağım
lı öğrenci alacağız. Azerbaycan’da YÖS sınavı yapıyoruz. diyor. İşleyiş esasları henüz belli değil.
Diyelim sınava 1000 kişi girdi ve yüzlercesi Tıp Fakültesi Tabii Türkiye’ye yüksek lisans ve doktora yapmak için de
istiyor ama bizim 2 kontenjanımız var. Bu durumda YÖS’te yoğun bir talep var. Bu öğrencilerin de bize başvuruları şu
başarılı olanlar arasında önce lise diploma notuna, bunun şekilde oluyor: Lisansüstü Eğitim Enstitüsü olarak sistem
aynı olması durumunda daha genç olanlara öncelik veriyo- üzerinden başvuruları alıyoruz. CV, gerekli evrak ve bilgi-
ruz. Sıkı bir değerlendirme yapıyoruz. Bunları başarıyla leri içeren başvuruları Enstitüdeki Anabilim Dallarına gön-
tamamlayan öğrenciler ülkemize gelebiliyor. Aynı zamanda deriyoruz. Anabilim Dalı Akademik Kurulu değerlendirme
uluslararası öğrenciler üniversitemize harç ödüyor. Harç, yapıyor ve Anabilim Dalı Başkanlığı üzerinden bize kabul
Üniversite Yönetim Kurulu tarafından yıllık olarak belirle- edildi veya reddedildi olarak sonuçlar gönderiliyor. Biz de
niyor. Örneğin, Tıp Fakültesi’ni Bolu’da okumanın bedeli, Enstitü olarak değerlendirip kabul ya da ret mektuplarını
bir dönem için bu sene 35 bin Türk Lirası’ydı, bu 40 bin gönderiyoruz. Sistem tamamen dijital ortamda yürütülü-
Türk Lirası’na çıkabilir. Şu çok önemli; bir Tıp Fakültesi yor. Lisansüstü öğretimin icrasının yapıldığı ana merkez
öğrencisinin Türkiye’de 6 yıl boyunca Tıp okuması sonu- Anabilim Dalları olduğu için, Anabilim Dallarının kararla-
cunda, Türkiye’ye 750 bin liradan fazla katma değer gir- rına saygı duyuyoruz. Anabilim Dalları başvuruların değer-
disi oluyor. Bu müthiş bir pazar. Dünyada uluslararası öğ-
lendirildiği asıl yer oluyor aslında.
Kasım-Aralık 2021/Sayı 2 45
BAİBÜ BÜLTEN