Page 45 - Bulten2.sayi-2022
P. 45

RÖPORTAJLAR   I   KASIM-ARALIK 2021   I    SAYI 2
                                        HABERLER   I   KASIM-ARALIK 2021   I    SAYI 2





        temsilcilikleri vasıtasıyla, yani TİKA, Maarif Vakfı, Büyükel-  renci pazarı müthiş. Yıllarca bunu ABD, Kanada ve Avrupa
        çilikler vasıtasıyla Yabancı Öğrenci Sınavı yapıyoruz. Bolu  yaptı. Şimdi Türkiye ciddi bir çekim merkezi haline geldi.
        Abant  İzzet  Baysal  Üniversitesi  olarak,  Uluslararası  Öğ-  Cumhurbaşkanımızın  üniversitelerdeki  uluslararasılaşma
        renci Koordinatörlüğü üzerinden TÖMER’le birlikte kendi  stratejisi kapsamında, son yıllarda Türkiye’ye müthiş bir
        YÖS sınavımızı yapıyoruz. YÖS’te başarılı olan öğrencilerin  rağbet olduğunu görüyoruz. Bu rağbet içerisinde Bolu’da
        kayıtlarını alıyoruz. Çok daha fazla tercih edilen Tıp, Diş  avantajlı bir konumda, bunu çok net bir şekilde görebiliyo-
        Hekimliği, Mühendislik gibi bölümler başta olmak üzere,  ruz. Dolayısıyla biz, uluslararası öğrenci alımı noktasında,
        diğer bölümlerimiz için de ülke kontenjanları ayırıyoruz.  “Kim gelirse gelsin, alalım” demiyoruz. Bir uluslararası öğ-
        Mesela, bu sene 30 Tıp Fakültesi öğrencisi alacağız. Biz bu  renci elini kolunu sallayarak Türkiye’ye gelemiyor. Kamuo-
        30 öğrenciyi, Türkiye Cumhuriyeti’nin genel politikası ge-  yunda böyle bir algı oluşturulmaya çalışılıyor ama böyle bir
        reği daha fazla ilişkide olduğumuz ülkelerden, Azerbaycan,  şey tabii söz konusu değil.
        Libya, Suriye, Mısır, Balkanlar’da Bosna Hersek, Türki Cum-
        huriyetlerde Özbekistan, Orta Doğu’da İran, Pakistan gibi   YÖK’ten YÖS’te Değişiklik
        ülkelerden alıyoruz. Bu ülkelere öncelik vermek üzere, her
        ülkeye kontenjanlar ayırıyoruz. Mesela Azerbaycan’a 2 Tıp  Ülkemize uluslararası öğrenci getiren çok fazla firma var.
        Fakültesi  kontenjanı  ayırıyoruz.  YÖS’te  bu  kontenjanlar  Bazı sıkıntılar dolayısıyla Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ulus-
        üzerinden alım ve yerleştirme yapıyoruz. Türkiye Cumhu-  lararası  öğrenci  alımına standart getirmek için  bir karar
        riyeti  bünyesinde  okumak  isteyen  uluslararası  öğrenciler  aldı. Bu karara göre, Tıp Fakültesi’ne, Diş Hekimliği Fa-
        için,  her  üniversite,  kendi  üniversite  sınavımızdaki  gibi  kültesi’ne, bazı Mühendislik bölümlerine, Mimarlık Fakül-
        kontenjan belirleyip YÖK’e sunar. YÖK bunu onayladıktan  tesi’ne,  Hukuk  Fakültesi’ne  ve  Eğitim  Fakültesi’ne  yer-
        sonra, üniversiteler o kontenjan üzerinden yerleştirme ya-  leştirmelerde “Merkezi YÖS sınavı yapacağım” dedi. Yani
        par. Üniversiteler kontenjanları, akademik personel ve alt  YÖK, bu fakülte ve bölümlerde okumak isteyen uluslararası
        yapısını baz alarak belirler. Yani kontenjan sayılarının belir-  öğrenciler için, devletin birimleri vasıtasıyla, bizim üniver-
        lenmesi, tamamen bir prosedür içerisinde yürütülür. Kon-  site sınavımızda olduğu gibi merkezi bir YÖS sınavı yapma
        tenjanlar ilan edildi ve diyelim Tıp Fakültesi’ne 30 öğrenci  kararı aldı. Bu yeni bir gelişme. Bu bahsettiğim bölümler
        alacağız. Biz, Rektörlüğün onayıyla kurulan bir komisyon  haricindeki bölümler için de YÖK üniversitelere “Siz kendi
        çerçevesinde, Türkiye Cumhuriyeti’nin genel stratejisine  YÖS sınavınızı veya diğer alım ve yerleştirme şekillerinizi
        uygun  olarak  daha  fazla  ilişkide  olduğumuz  ülkelerden  kullanarak yerleştirme yapabilirsiniz.” diyor. Ama Tıp, Diş
        başlayarak kontenjanları bu ülkelerdeki üniversiteler için  Hekimliği, Hukuk, Mühendislik, Mimarlık ve Eğitim Fakülte-
        paylaştırabiliriz. Örneğin, Tıp Fakültesi’ne 2 Azerbaycan-  lerinin bölümlerine merkezi yerleştirme sınavı yapacağım
        lı öğrenci alacağız. Azerbaycan’da YÖS sınavı yapıyoruz.  diyor. İşleyiş esasları henüz belli değil.
        Diyelim sınava 1000 kişi girdi ve yüzlercesi Tıp Fakültesi   Tabii Türkiye’ye yüksek lisans ve doktora yapmak için de
        istiyor ama bizim 2 kontenjanımız var. Bu durumda YÖS’te   yoğun bir talep var. Bu öğrencilerin de bize başvuruları şu
        başarılı olanlar arasında önce lise diploma notuna, bunun   şekilde oluyor: Lisansüstü Eğitim Enstitüsü olarak sistem
        aynı olması durumunda daha genç olanlara öncelik veriyo-  üzerinden başvuruları alıyoruz. CV, gerekli evrak ve bilgi-
        ruz.  Sıkı bir değerlendirme yapıyoruz. Bunları başarıyla   leri içeren başvuruları Enstitüdeki Anabilim Dallarına gön-
        tamamlayan öğrenciler ülkemize gelebiliyor. Aynı zamanda   deriyoruz. Anabilim Dalı Akademik Kurulu değerlendirme
        uluslararası öğrenciler üniversitemize harç ödüyor. Harç,   yapıyor ve Anabilim Dalı Başkanlığı üzerinden bize kabul
        Üniversite Yönetim Kurulu tarafından yıllık olarak belirle-  edildi veya reddedildi olarak sonuçlar gönderiliyor. Biz de
        niyor. Örneğin, Tıp Fakültesi’ni Bolu’da okumanın bedeli,   Enstitü olarak değerlendirip kabul ya da ret mektuplarını
        bir dönem için bu sene 35 bin Türk Lirası’ydı, bu 40 bin   gönderiyoruz. Sistem tamamen dijital ortamda yürütülü-
        Türk  Lirası’na  çıkabilir.  Şu  çok  önemli;  bir Tıp  Fakültesi   yor.  Lisansüstü  öğretimin  icrasının  yapıldığı  ana  merkez
        öğrencisinin Türkiye’de 6 yıl boyunca Tıp okuması sonu-  Anabilim Dalları olduğu için, Anabilim Dallarının kararla-
        cunda, Türkiye’ye 750 bin liradan fazla katma değer gir-  rına saygı duyuyoruz. Anabilim Dalları başvuruların değer-
        disi oluyor. Bu müthiş bir pazar. Dünyada uluslararası öğ-
                                                              lendirildiği asıl yer oluyor aslında.


                                                                                                Kasım-Aralık 2021/Sayı 2  45
                                                                                                BAİBÜ BÜLTEN
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50