Page 41 - Bulten2.sayi-2022
P. 41

RÖPORTAJLAR   I   KASIM-ARALIK 2021   I    SAYI 2
                                        HABERLER   I   KASIM-ARALIK 2021   I    SAYI 2





        Yunus Emre’nin kimliği                                Yunus Emre’nin Anadolu’da
        hakkında neler söylersiniz?                           Türk-İslam kimliğinin oluşum

        Yunus Emre, bu toprağın bahçıvanlarından biridir. Bu top- ve devamındaki yeri nedir?

        rak derken, elbette içinde yaşadığımız vatan toprağını kas-
        tediyoruz. Bununla birlikte toprak metaforu, dili, zihniyeti  Benim bu konuda bir düşünce üçgeni metaforum var; iz-
        ve düşünceyi de içine alır. Dolayısıyla bu toprağı vatan kı-  ninizle onu zikretmek isterim… Türkistan’da “ulu kişi”leri
        lan iksir, söz varlığımızda saklıdır. O söz varlığı, manadır.  yetiştiren mektebin üç temel isimden esinlendiğini, onların
        Yunus Emre, o mana tohumunu sözüyle bu toprağa ekmiş-  hamurunu bu üç ismin ve dolayısıyla onların temsil ettiği
        tir. Evet, toprağımızı işlemiş, hayata, dünyaya ve zamana  ilim geleneğinin yoğurduğuna kaniyim. Kim bunlar? Evvela
        dair bize bir fikir vermiştir.                        Fıkıh’ta İmâm-ı A’zam Ebû Hanife, Kelam’da İmam-ı Ma-

        Bütün bu hizmetlerine karşın, o kendi hayatını sırlamayı   turîdî ve Tasavvufta yani irfanda Pîr-i Türkistan… Bizim dini
        da bilmiştir. Bendeniz onu ve onun gibi, eserleriyle anılan   kültürümüzün kurucu isimleri bunlardır. O bakımdan dü-
        “büyük ruhları” hep, “meşhur meçhul” olarak tanımlarım.   şünce üçgeni diyorum. Yunus Emre, bu üçgenin ortaya koy-
        Eser önde, ama hayat saklı kalmış. Buna müstağni olmak   maya çabaladığı idraki tevârüs etmiş bir bilgedir. Dolayısıy-
        diyoruz; kendini kenarda tutabilmek… Yunus, müstağnidir.   la, onun şiirlerinde Fıkhın-Kelamın ve Tasavvufun ruhunu
        Fakat yine de eldeki kaynaklardan yola çıkarak bir resim   birlikte  görmek  mümkündür.  Varlıkla,  bilgiyle  ve  ahlakla
        çizme imkânına sahibiz. Buna göre o, devrinin câri olan   alakalı  tasavvurlarında  bu  perspektif  hâkimdir.  Bu  pers-
        ilimlerini tahsil etmiş, ilmiye içinde görevler ifa etmiş, bi-  pektif, bizim kimliğimizi inşa ediyor. Onun sevgiden, aşk-
        lahare  öğrendiği  bilgileri  hakikat  seviyesinde  bir  anlama   tan, merhametten, insana değer vermekten söz etmesinin
        kavuşturmak için Tapduk Emre’nin çırağı olmuş, “bir ga-  altında yatan iksir bu ilmî zihniyette saklıdır.  Saadet ve
        rip derviş”  olarak kendini tanımlamış bir âşıktır. Ne dedik?   huzur iksiri, buradadır. Demem o ki, Yunus’un Anadolu’da
        Şunu söyledik: Yunus, âlim, ârif ve âşıktır… Bu üç vasfı bün-  inşa ettiği Türk ve Müslüman kimlik, ilmî ve fikrî temellere
        yesinde barındırdığı için de sözü tesir etmişi kalıcı olmuş-  sahip,  sağlam bir kimliktir. Kendisiyle barışık, hâdiseleri
        tur. Böylece bu toprağı işleyen bahçıvan olma hüviyetine   hikmet nazarıyla yorumlayan ve maveraya müteveccih bir
        ermiştir.                                             kimlik. Bu kimliğin dili, sevgi dilidir, muhabbet dilidir.



        Yunus Emre ve şiirlerinin                             Yunus Emre şiirinde mesajı
        Türkçe/Türk edebiyatı                                 günümüze ulaşan yönler
                                                              mevcut mudur?
        tarihindeki yeri nedir?

        Yunus’u, Pîr-i Türkistan’ın açtığı dil arkında ilerleyen bir   Elbette mevcut. Tevhitten, Allah’a sığınmaktan, Hz. Pey-
        şair  olarak  tanımlamak  mümkündür.  Pîr-i Türkistan  kim?   gamber’e bağlılıktan, insanı sevmekten söz eder, kalp hu-
        Hoca Ahmed Yesevî. O ne yaptı? Hikmetleriyle dilimizi haki-  zurundan,  gönül  kazanmaktan…  Dünyanın  geçiciliğinden.
        kat dili haline getirdi. Türkçeyi şiir diline tebdil etti. Yunus   Ölümden,  hesap  gününden.  Şimdi  bu  konular,  evrensel
        ise, bu arktan beslenerek Anadolu Türkçesinin serçeşmesi   konulardır; bütün zamanlarda, insanın yaşadığı her yerde
        oldu. Bu itibarla da onu, “Türkçenin süt dişi” olarak tavsif   güncel olan konular. Modası geçmeyen konular. Bu itibarla
        edenler oldu. Bu bakımdan o, kurucu bir kişiliktir. Dilimizi   Yunus, her ne kadar sözünü asırlar öncesinde söylese de,
        kurmuş, bir şiir mektebi inşa etmiştir. Bu mektebin adı,   daima güncel, daima yenidir. Ondan öğreneceğimiz çok,
        Yunus Mektebidir. Onun gibi söylemek, daha sonraki şair-  ama çok şey var.
        ler için mühim bir gaye olmuştur. Bu yüzden de Yunus’lar
        çoktur; onların her biri, ustalarının adını da zaman içinde
        yaşatmışlardır.


                                                                                                Kasım-Aralık 2021/Sayı 2  41
                                                                                                BAİBÜ BÜLTEN
                                                                                                Kasım-Aralık 2021/Sayı 2   41
                                                                                                BAİBÜ BÜLTEN
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46