Hem tarihi anlatılara hem de modern hikayelere uygun doğal platoları, yaylaları ve köyleri ile sinema yapımcılarının ilgisini çeken mekanlardan biri olan Bolu’da farklı dönemlerde çekilmiş, büyük kısmı Yeşilçam dönemine ait 8 filmin mekân betimlemeleri ve karakter ilişkileri, dönemin sosyal ve iktisadi hayatını yansıtan veriler ışığında değerlendirildi.
Tarihi Gülezler Konağı’nda düzenlenen geleneksel BAMER Konferanslarının konuğu, Üniversitemiz İİBF İktisat Bölümü Doktora Öğrencisi Ali Emrah Şahin oldu. “Köroğlu’ndan Dedemin Fişi’ne” başlıklı konferansta Şahin, yerel basın ve sinema arşivlerinden elde edilen bilgiler ışığında tamamının ya da büyük kısmının Bolu’da çekildiği tespit edilen 8 filmi değerlendirdi.
Konferansa; Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Samettin Gündüz, BAMER Müdürü Dr. Öğr. Üyesi Azize Aktaş Yasa, akademik-idari personel ve öğrenciler katıldı.
Köroğlu, Tatlı Dillim, Gazi Kadın, Destan, Öğretmen Kemal, Deli Deli Küpeli, Dedemin Fişi ve Ceviz Ağacı filmlerinin analizini yapan Şahin, Bolu’da çekilen filmler ya da Bolu ile ilişkili filmlerin, farklı dönemlerdeki Türkiye kırsalının sosyoekonomik gerçekliğini çözümlemek için önemli bir görsel ve kültürel veri kaynağı olduğunu vurguladı.
“Bolu’da çekilen filmler hem sinemasal anlatı olarak hem de dönemin sosyoekonomik gerçekliğinin görsel kaydı olarak değer taşımaktadır.”
8 film hakkında yaptığı çalışmadan ayrıntılı bilgiler veren Şahin özetle şunları söyledi:
“Kırsal ekonominin tarım ve hayvancılığa bağımlılığı, feodal otorite yapıları, şehir-kırsal kültür karşılaşması, devlet hizmetlerinin yaygınlaştırılması ve modernleşmeyle birlikte aile içi ilişkilerdeki değişim, bu filmlerde belirgin olarak işlenmiştir. Köroğlu ve Destan gibi tarihsel türdeki yapımlarda feodal ilişkiler, toprak ve vergilendirme üzerinden şekillenen iktisadi baskılarla adalet taleplerinin öne çıktığını göstermektedir. 1970-1980 dönemine tarihlenen filmler ise, devlet kurumlarının kırsala nüfuz etmesi (eğitim-sağlık), şehir-kırsal etkileşim ve kalkınma çabalarının yerel pratiklerle çatışmasını sergilemektedir. Gazi Kadın örneği, yer seçimindeki (Gerede) pratik nedenlerin tarihi anlatının üretim süreçlerini nasıl etkilediğini göstermektedir. Güncel dönem yapımı Dedemin Fişi ise, miras ve bireysel çıkar temaları üzerinden kırsal-aile ilişkilerindeki dönüşümü hicveder. Ceviz Ağacı filmi, taşra gerçekliğini, toplumsal çürümüşlüğü, sosyal adaletsizliği ve kadına şiddeti inceler. Sonuç olarak Bolu’da çekilen filmler hem sinemasal anlatı olarak hem de dönemin sosyoekonomik gerçekliğinin görsel kaydı olarak değer taşımaktadır.”
Soru cevap bölümünün ardından Ali Emrah Şahin’e teşekkür belgesi takdim edildi; toplu fotoğraf çekiminin ardından konferans sona erdi.















































































































