Page 89 - Bülten_4_Sayi
P. 89
ETKİNLİKLER I Mart-Nisan-Mayıs-Haziran 2022 I SAYI 4
“Abdülmuttalip Amca, Türkiye’yi Seviyor Mu- dibinde beklemişler. O kadar acı hikayeler var ki Balkan-
sun? Diye Sorduğumuzda, Hemen Gözlerinden lar’da da, aynı Anadolu’da olduğu gibi.”
Yaşlar Süzülürdü.” “Bu İnsanların Çanakkale’ye Gelmesine Şaşılır
“Bu medeniyet Balkanlar’da nasıl bir insan yapısı bırak- Mı?”
tı?” diye soran Doç. Dr. Karakuş, özetle şu cevabı verdi: Doç. Dr. Karakuş, sözlerine özetle şöyle devam etti:
“Makedonya’nın başkenti Üsküp’e 16 km uzaklıktaki Ba- “Prizren, Gora’nın hemen düzlüğündeki yer; Kosova’nın
tinca köyünden bir amca, Abdülmuttalip Amca. Yemen’e kültür başkenti. Prizren, Osmanlı döneminde ‘Şairler
giden dedesinin mezarını her gün ziyaret ederek dualar Memleketi’ olarak biliniyor. Prizrenliler kendilerine ‘Ka-
okuyor ve onunla gurur duyuyordu. 100 yıl olmuş ama sabalıyız biz’ diyorlar. Prizren’e ‘Türkçe’nin Balkan-
bir kişi bile gidip bu insanları tebrik etmemiş. Ama bu lar’daki Başkenti’ lakabını bile takmışlar. Hâlâ gittiğiniz-
insanlar imanlarını, inançlarını, Türkiye’ye olan sevgileri- de Prizren’de, Osmanlı mimarisini görürsünüz. Edebiyat
ni, kalplerinde çok değerli bir inci tanesi gibi saklamışlar. capcanlıdır. Sultan Murat’ın şehadetinin aşkına oralarda
Abdülmuttalip amca sadece bir soruya ağlardı. ‘Abdül- Türkçe ve Türk kültürü, capcanlı vaziyette durmaktadır.
muttalip amca, Türkiye’yi seviyor musun?’ diye sordu- Prizren’de birisine ‘Türkçe’yi nereden biliyorsun?’ diye
ğumuzda, hemen gözlerinden yaşlar süzülürdü. Hanımı- sor. Cevabı bellidir. “Ben kasabalıyım, Türkçe bilmem mi?
nın da Türkiye sevgisi bambaşkaydı. Sadece bu insanları Ben dağlı mıyım?” der. Yani kasabalı insan Türkçe bilir. Bu
anlasanız, o insanların Çanakkale’ye neden koşarak gel- insanların Çanakkale’ye gelmesine şaşılır mı? Şaşılmaz.
diklerini anlarsınız. İkisi de rahmetli oldu şimdi. Bundan Sancak bölgesi vardır. Bugün yarısı Sırbıstan’da, yarısı
40-50 yıl önce Türkçe konuşulan köy, şu anda tamamen Karadağ’da kalır. Sancak bölgesinde daha çok Çanakkale
Arnavutça’ya dönmüş durumda. Hanımı, bir Türk ziyarete kahramanı Boşnak kardeşlerimiz vardır. Gazi Ahmet Ham-
geldiğinde, ‘Elhamdülilllah Türkçe konuşacağız’ diye dua zagiç, 13 bin kişi getiriyor Çanakkale’ye. Bunlara curum-
ederdi. Rahmetli olduktan sonra Elçilikten birkaç kişiyle liye deniyor. Curumli, Boşnakça’da gönüllü demek. Bizim
taziyeye gittiğimizde, Abdülmuttalip amca ‘Nerede kaldı- önemli bir hatamız var. Çanakkale’ye Balkanlar’ın her
nız? Hep kapılara bakarak sizleri bekledi.’ dedi. Biz onları yerinden gelenler olduğu halde, biz Çanakkale’ye gittiği-
100 yıl görmesek bile, onları Çanakkale’ye getiren de işte miz zaman bazı şehitliklerde birkaç taş görürüz sadece.
bu ruhtu. Bu bölgelerin tamamından Çanakkale’ye akın Birinde Üsküp yazar, birinde Saraybosna yazar. Binlerce
olmuştur, savaş yıllarında. Ömer Seyfettin’in Balkan Harbi kişinin ismini buraya nasıl sığdırdık! Bakın sadece Sancak
Hatıraları diye müthiş bir anı kitabı vardır. Gün gün ya- bölgesinden 13 bin kişi gelmiş. Bu insanların yarıya yakını
şanan acıları kaleme almıştır, okumanızı tavsiye ederim. şehit düşmüş, yarıya yakını gazi olmuş. Kimisi ayaklarını,
Birçoğu gönüllü, birçoğu kaçak, 3 aylık bebeklerini geride kimisin gözlerini bırakmış bu topraklarda. Kimisi yediği
bırakarak Çanakkale’ye gelenler var. Gora bölgesinden kurşunla ömür boyu yaşamış.”
biraz önce belirttiğim gibi çok insan katılmıştır Çanakka-
le savaşlarına. Gora Şar dağlarının tepesinde bu alanda Balkanlar’dan Çanakkale’ye gelen kahraman atalarımızın
‘Çanakkale Yolu’ yazıyor. Taşların dibindeki yoldan, hanı- yürek burkan hikayelerinden örnekler veren Doç. Dr. Er-
mefendiler eşlerini yaya olarak Çanakkale’ye savaşa yol- tuğrul Karakuş’a Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Kamil Gürel
lamışlar ve onlar geri gelecek diye 7 yıl, 8 yıl bu taşların tarafından teşekkür belgesi takdim edildi.
Mart-Haziran 2022/Sayı 4 89
BAİBÜ BÜLTEN