Abant İzzet Baysal Üniversitesi’nde (AİBÜ) düzenlenen konferansta; hat, tezhip ve resim sanatçısı Bolulu Mimar Mimarzâde Muhammed Ali ele alındı. AİBÜ Bolu Halk Kültürünü Araştırma ve Uygulama Merkezi’nin (BAMER) Gülezler Konağı’nda düzenlediği konferansta, İstanbul Vakıflar Bölge Müdürlüğü’ne bağlı Türk Vakıf Hat Sanatları Müzesi Müdürü Dr. Zübeyde Cihan Özsayıner, Mimarzâde Muhammed Ali’nin eserleri hakkında bilgi verdi.
Özsayıner, ilk vakıf müzelerinden biri olan Evkaf-ı İslamiye Müzesi’nin müdürlerinden Mimarzâde Muhammed Ali’nin Mısır’da ressam ve hattat olarak çalışırken kendi ifadesiyle ‘resimle karışık bir nevi yeni hat icat ettiğini’ ve talik hat konusunda da üstatlık kazandığını anlatarak, “Bolu’daki büyük caminin yani Yıldırım Beyazıd Camisi’nin duvarlarındaki levhaları ve hadis-i şerifleri yapmıştır. Mihrabın üstünde, bugün olmayan üçgen alınlığın üstünde, Ali imzalı Fetih Suresi’nin 29’uncu ayeti olan ‘terâhum rukkean succeden’ ibaresi yazılıydı. Bunu bugün maalesef göremiyoruz. Mahfilin üstüne rastlayan penceresiz kemer içinde de yine Mimarzâde imzalı ‘Allah’ın verdiği nimetlere hamdolsun’ anlamına gelen ibaresi yazılıdır.” diye konuştu.
Hattatlığının yanı sıra tezhip sanatçısı da olan Muhammed Ali’nin, yine Bolulu Hattat Emin Barın’ın koleksiyonundan çıkan hilyesini örnek gösteren Özsayıner, “Bu hilyenin yazıları Aziz Efendi tarafından yazılmış, tezhipleri de Mimarzâde Ali Bey tarafından yapılmış. Bu eser bugün, İstanbul’da Kubbealtı Kültür ve Sanat Vakfı’nda bulunuyor.” dedi. Konferansta, Mimarzâde’nin resimleri hakkında da bilgi veren Özsayıner, Mekke ve Medine, Ravza-i Mutahhara ve Yıldız Sarayı’nın tasvir edildiği 18 Mayıs 1905 tarihli yağlı boya tablonun İstanbul’daki Fatih Camisi’nde bulunduğunu sözlerine ekledi. Konferansın sonunda Zübeyde Cihan Özsayıner’e BAMER Müdürü Yrd. Doç. Dr. Azize Aktaş Yasa tarafından teşekkür belgesi takdim edildi.