Okul Öncesi Çocukların Eğitiminde Montessori Felsefesi…

    Her çocuğu kendine özgü gelişime sahip bireyler olarak değerlendiren Montessori felsefesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi (AİBÜ) Okul Öncesi Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi tarafından İzzet Baysal Kültür Merkezi’nde düzenlenen ‘Erken Çocuklukta Montessori Eğitimi Uygulamaları’ konulu sempozyumda ele alındı. Yurt içinde ve yurt dışında Montessori eğitimi alanında çalışan bilim insanlarını ve araştırmacıları bir araya getirmek ve farklı uygulamaları paylaşmak amacıyla düzenlenen sempozyumun açılış konuşmasını AİBÜ Okul Öncesi Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi Müdürü ve Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği AD Başkanı Prof. Dr. Yasemin Aydoğan yaptı. Aydoğan, Montessori’nin sadece bir eğitim modeli değil bir yaşam felsefesi olduğunu söyledi.

    Üniversitemizde bugüne kadar pek çok alanda olduğu gibi Montessori eğitimi konusunda da önemli çalışmalar gerçekleştirildiğini ifade eden Prof. Dr. Aydoğan, “Bu çalışmalar sonucunda üniversitemize bir Montessori laboratuvarı kazandırılırken iki farklı kuruma da Montessori sınıfları açılmıştır. Eğitim Fakültesi’nde bulunan Montessori eğitimi laboratuvarımızda seçmeli lisans ve yüksek lisans derslerinin yanı sıra aile ve çocuk eğitimi seminerleri düzenlenmektedir. Burada yapılan çalışmalarla öğretmen adaylarımızın kazanımlarını Milli Eğitim Bakanlığı programına adapte etmeleri, ilgili ve yetenekli öğrencilerin ise Montessori eğitim yönetimine ilişkin ileri düzey eğitim almaları teşvik edilmektedir. Bizler özellikle Gazi, Ankara ve Selçuk üniversitelerinin destekleri ve iş birliği ile Montessori eğitimi konusunda Türkiye’de ortak bir terminoloji yaratma ve kurumlararası iş birliğini teşvik etme çabasındayız. Bugün burada 28 farklı kurumdan gelen katılımcı profili üniversitemizde Montessori yönetiminin yaygınlaştırılması konusundaki çabalarımızın boşa gitmediğinin açık bir göstergesidir.” şeklinde konuştu.

    ‘Okul Öncesi Eğitimine Yapılan Yatırım Ülke Eğitimine Yapılan Yatırımla Eş Değerdir’

    Rektör Yardımcısı ve Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Mehmet Bahar ise, Okul Öncesi Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi’nin Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı, AİBÜ ve Bolu Bağışçılar Vakfı arasındaki üçlü koordinasyonla yapıldığının altını çizerek, okul öncesi eğitimine yapılan yatırımın ülkenin eğitimine yapılan yatırımla eş değer olduğunu söyledi. Merkezin sadece Bolu’ya değil tüm Türkiye’ye örnek olmasını istediklerini kaydeden Prof. Dr. Bahar, “Bunu yavaş yavaş gerçekleştiriyoruz. Bolu’da okul öncesi eğitimi alanında gerçekten çok önemli işler yapıldı. Milli Eğitim Bakanlığı’nın yaptığı çalışmalarla da ülkemizde şu anda çok daha fazla öğrenci okul öncesi eğitimden yararlanıyor.” diye konuştu.

    Açılış konuşmalarının ardından ABD Princeton Montessori Öğretmen Eğitimi Merkezi’nden Ayla Şen ‘Neler Montessori Okulunu Montessori Yapar?’ konulu bir sunum gerçekleştirdi. Oturum Başkanlığını Gazi Üniversitesi’nden Prof. Dr. Fulya Temel’in yaptığı ilk oturumda, Ankara Üniversitesi’nden Prof. Dr. Neriman Aral ‘Okul Öncesi Eğitimde Alternatif Bir Eğitim Modeli: Montessori Yaklaşımı’ ve Prof. Dr. Aysel Köksal Akyol ise ‘Neden Montessori Eğitimi?’, Selçuk Üniversitesi’nden Dr. Figen Güleş ‘Türkiye’de Montessori Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar’ ile Binbir Çiçek Vakfı’ndan Selcen Avcı ‘Hibe Kaynakları ile Kurulan Montessori Sınıflarının Sürdürülebilirliği’ konularında sunum yaptılar.

    Oturum Başkanlığını Prof. Dr. Yasemin Aydoğan’ın yaptığı ikinici oturumda ise, Hilal Mutlusoy Öktem ‘Montessori Okulunda Bir Gün’, Emel Çakıroğlu Wilbrandt ‘Montessori Eğitiminde Bir Çocuğun Üç Yılı ve Sonrası’, Mehtap Yavuz ‘Montessori Eğitiminde Öğretmenin Rolü’ konularını ele aldılar. İstanbul Montessori Enstitüsü’nden Raife Cebeci de bir sunum yaptı. 2 gün süren Montessori sempozyumu ve eğitimi, 26 Ekim Pazar günü Hilal Mutlusoy Öktem’in atölye çalışmaları ile sona erdi.