Öğretmen Okullarının Kuruluşunun 168. Yıl Dönümü…

    Öğretmen okullarının kuruluşunun 168’inci yıl dönümü, Abant İzzet Baysal Üniversitesi’nde (AİBÜ) düzenlenen programla kutlandı. Eğitim Fakültesi tarafından İzzet Baysal Kültür Merkezi’nde düzenlenen programda, Türkçe Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. İbrahim Kıbrıs, “Geçmişten Günümüze Öğretmen Okulları” konulu sunum yaptı.

    Saygı duruşu ve İstiklâl Marşı’nın okunmasıyla başlayan programın açılış konuşmasını Rektör Yardımcısı ve Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Mehmet Bahar yaptı. Bahar, Ankara’daki terör saldırısını bir kez daha kınayarak başladığı konuşmasında, “Bu kadar pırıl pırıl genç öğretmenlerimizi bir arada görmek son derece memnuniyet verici. Burada da görüyoruz ki sizin gibi değerli öğretmenlerimiz dimdik ayakta olduğu sürece, bu hainlerin emellerine ulaşma şansları asla yoktur.” dedi.

    Öğretmen yetiştirme kurumları açısından zengin bir tarihimiz olduğunu anlatan Bahar, “Türk eğitim tarihinde öğretmen okullarının önemli bir yeri var. Mensubu olduğunuz fakültemizin de 100 yılı aşkın bir tarihi var. Şu anda da Türkiye’de 100’e yakın eğitim fakültesi var. Fakültemiz, son dönemde bağımsız bir kuruluş olan URAP’ın yaptığı sıralamada ilk 10 içerisinde. Yani Türkiye’nin en iyi eğitim fakültelerinden birinde yetişiyorsunuz. Buradan mezun olduğunuzda hem üniversitemize hem de milletimize ve devletimize yakışır, milli ve manevi değerlere sahip bireyler olarak bu işin mücadelesini vermenizi ve eğitim meşalesini taşımanızı çok önemsiyoruz.” diye konuştu.

    “Bu Okulların Açılmasıyla Öğretmenlik Mesleği Kurumlaşma Yolunda Önemli Mesafe Kaydetmiştir.”

    Ardından AİBÜ Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. İbrahim Kıbrıs, “Geçmişten Günümüze Öğretmen Okulları” konulu sunumda Cumhuriyet öncesi ve sonrasında öğretmen yetiştiren kurumlar hakkında bilgi verdi. 16 Mart 1848’de açılan Darül Muallimin ilk öğretmen okulu olduğunu belirten Kıbrıs, “Bu okulun ardından 1870’de Darülmuallimin-i Sıbyan, 1877’de Darülmuallimin-i İdadi ve 1891’de de Darülmuallimin-i Ali okullarının açılmasıyla Osmanlı Devleti’nde öğretmenlik mesleği ilköğretimden yükseköğretime kadar kurumlaşma yolunda çok önemli bir mesafe kaydetmiştir.” dedi.

    Kız çocukları için açılan iptidaiye ve rüştiye mekteplerine öğretmen yetiştirmek amacıyla ilk kez 1870’te İstanbul Sultanahmet’te Darülmuallimat-ı Sıbyan ve Darülmuallimat-ı Rüştiye bölümlerinden oluşan bir okul açıldığını ifade eden Kıbrıs, “Böylece 1873 yılında ilk kez kız rüştiyelerinde nakış dışındaki derslere hanım öğretmenler girmeye başladı. Mezun olan öğretmenler de Türk eğitim tarihinin resmi okuldan yetişerek görev alan ilk öğretmenleri ve devletin ilk kadın memurları unvanını almış oldular.” diye konuştu.

    Sunumun ardından Yrd. Doç. Dr. İbrahim Kıbrıs, Türkçe Öğretmenliği Bölümü 4’üncü sınıf öğrencisi Cengiz Ovalı ile birlikte “Bir Sevdadır Öğretmen Olmak” adlı şiiri okudu. Kıbrıs’a Prof. Dr. Mehmet Bahar tarafından çiçek takdim edildi.

    Önceki İçerikBAMER Konferansları: Türk Halk Kültüründe Geleneksel Bayramlar
    Sonraki İçerikSÜYAM PRE-YDS Kursu